Wat zijn de mogelijke gevolgen van rijden onder invloed van cannabis met kind in de auto?

Mijn ex komt 1 dag per week onze zoon van 2 halen. Hierbij is hij zichtbaar onder invloed van cannabis. Tijdens een controle van de politie is hij staande gehouden en positief getest op THC terwijl hij onze zoon in de auto had. Wat zijn de mogelijke gevolgen van wanneer ik dit aankaart bij de rechtbank of hulpverlening? Hij heeft wel ouderlijk gezag

Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
in: Kinderen
4.7K
Ritsuka
6 jaar geleden
Grotere kans op ongelukken.
Ivana
6 jaar geleden
Ik zou mijn kind in dat geval niet meegeven!!
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
@Ivana nee dat is ook mijn gevoel maar er is een uitspraak van de rechtbank voor 1 dag per week op zaterdag omgang. Die kan ik niet eenzijdig stop zetten.
Ivana
6 jaar geleden
Ik zou de politie en de rechter ervan in kennis stellen. Het is wederrechtelijk om een kind in een gevaarlijke situatie te brengen.

Antwoorden (1)

Er bestaan echte richtlijnen voor de straffen die worden opgelegd bij rijden onder invloed van drugs. Deze richtlijnen gelden dus ook in zekere zin voor het rijden onder invloed van wiet. Het OM hanteert een beleidskader, maar rechters hebben zelf geen richtlijnen die in de praktijk worden gehanteerd. In het algemeen zal de hoogte van de straf met name afhankelijk zijn van de mate waarin de drugs de rijvaardigheid nadelig heeft beïnvloed.

Bepalend is het THC-gehalte dat na een bloedonderzoek is vastgesteld. Het NFI zal dit onderzoeken en hierover een rapport uitbrengen.
Heeft je ex veel wiet gebruikt voordat u ging rijden, dan zal er uiteraard ook een hogere straf worden opgelegd, hetgeen inhoud een langdurige ontzegging van de rijbevoegdheid en een werkstraf. In het algemeen moet u rekening houden met een geldboete van € 1.000,00 en een ontzegging van de rijbevoegdheid van maar liefst 9 maanden!
'Straffen' van het CBR bij rijden onder invloed van wiet

Naast de strafrechtelijke vervolging krijgt een verdachte van rijden onder invloed van drugs ook te maken met het CBR, die een onderzoek naar de rijgeschiktheid vanwege rijden onder invloed van wiet oplegt, maar ook de geldigheid van het rijbewijs zal schorsen totdat het onderzoek met goed gevolg is doorlopen, dus zonder dat de psychiater tot diagnose drugsmisbruik komt. Het gaat dus om een ingrijpende maatregel. Onderschat dit onderzoek ook zeker niet; maar liefst 80% komt niet door het onderzoek heen! Alleen met een gedegen voorbereiding via onze informatiebrochure en eventueel een persoonlijk gesprek met de advocaat kunt u door het onderzoek komen. Zie hieronder voor meer informatie.
Ook onderzoek CBR bij enkel bezit wiet

Ook wanneer u niet onder invloed van wiet was, maar enkel een gebruikershoeveelheid wiet bij u had, zal het CBR een onderzoek naar de rijgeschiktheid opleggen en de geldigheid van het rijbewijs schorsen. Het daadwerkelijk gebruik van de wiet en het rijden onder invloed hoeft dus niet altijd vast komen te staan. Wilt u weten of u nog onder dit vervelend onderzoek uit kunt komen en wat de mogelijkheden zijn om het rijbewijs weer snel terug te krijgen, neem dan even contact op met een van onze verkeersrechtspecialisten of meld de zaak gratis en vrijblijvend aan op de website.
6 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
@Annboo814 ik ben enigszins op de hoogte wat dit op strafrechtelijk gebied doet. Maar waar ik benieuwd naar ben is wat voor gevolgen dit kan hebben voor de omgang van mijn zoontje met zijn vader wanneer dit bij de familierechter aangekaart zal worden tijdens de volgende zitting (verzoek vaststellen definitieve omgangsregeling)