Kindje van 13 maand wil geen brood of koekjes eten, alleen geplette voeding zonder brokjes in hoe kunnen we dit oplossen ?

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
in: Kinderen
4.4K
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Hoi.. ik heb ook een moeilijke eter gehad hij
Is nu 14 bijna en helemaal goed gekomen. Laat je kind vooral dingen uit het vuistje proberen en van alles zodat het aan de structuren kan wennen
ItisILeClerc
9 jaar geleden
verstandig kindje dat geen koekjes wil eten
Reddie
9 jaar geleden
Een broer van mij heeft dat tot zijn 10e gehad. Een klein brokje in het eten en hij kotste alles eruit.
Het is vanzelf over gegaan. Hij is nu 62.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Oei, dan moeten we nog niet panikeren en hebben we nog efjes tijd. Inderdaad, één klein brokje en alles wordt uitgekotst.

Het beste antwoord

Naar mijn mening is het inderdaad het beste je kind het heft zelf in handen te geven. Ik ben daar met mijn kinderen bij 6 maanden al mee begonnen en dat geeft wel wat rommel maar uiteindelijk goede eters! Het zal bij 13 maanden wel wat lastige worden maar geef je kind de ruimte zelf te pakken wat hij wil: je kunt bijvoorbeeld een paar poffertjes op een bordje op het blaadje van zijn kinderstoel zetten of gewoon stukjes brood. Een kind dat trek heeft zal vast wel iets proberen. Ik weet niet of je nog oudere kindjes heb die dat probleem niet kennen maar 13 maanden is erg laat om tegen dit probleem aan te lopen, ze mogen vanaf 7 maanden al brood enz. Misschien eens een rijstewafel proberen, je moet ontdekken wat je kind wel aantrekkelijk vindt en dat uitbreiden.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Hij wil gewoon niets in zijn handjes nemen dat eetbaar is. Alle andere voorwerpen neemt hij wel in zijn handjes en stopt ze in de mond, behalve eten. Hij eet fruitpap en groentepap maar dan zonder brokjes in.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Heeft hij ook nooit interesse in wat jullie eten? Misschien is het ook een idee om hem in ieder geval zelf met het lepeltje zijn fruit- en groentepap te laten eten als dit nog niet gebeurt, dan went hij in ieder geval aan zelf eten. Belangrijkste is in mijn ogen in ieder geval het kind zijn eigen keuzes te laten maken en niet te 'voeren'. Pakt hij ook geen appel vast of een banaan ofzo? Gewoon met schil dan? (banaan half geschild ;-) Lekker laten ontdekken en geen druk leggen dan lijkt het me dat het vanzelf wel zou moeten komen. Als er echt geen land mee te bezeilen is zijn er ook speciale eet poli's voor kinderen met eetprobelemen (je ziet het ook vaak bij kinderen die in de baby tij bv langdurig een maagsonde hebben gehad)
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Hij eet veel, maar wil het niet zelf doen, met fruit en groente wel al eens geprobeerd maar als hij een brokje in zijn mond heeft, kots hij alles uit. Brood of sandwich etc wil hij niet in zijn handjes nemen. Misschien moeten we gewoon nog wat geduld hebben.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Misschien dat zacht fruit werkt? een framboosje, peer, aardbei... en dan rustig uitbreiden en zoals ik al eerder zei zelf laten eten met zijn lepeltje. Flinke slab om en evt. krant op de vloer, lekker laten zooien! Succes!!
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Bedankt

Andere antwoorden (2)

Bel het consultatie bureau, zij kunnen je verder helpen. Alles komt vanzelf op z'n eigen tijd... Misschien heeft hij/zij last van de tandjes/kiezen waardoor het geen eten met structuur naar binnen kan krijgen? En stop met die koekjes, da's geen voedsel voor een 13mnd oud kindje(nee ook niet die van Nijntje....)
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Bel vooral niet het consultatiebureau. De adviezen die daar van komen geven vaak onrust. Wij moemen het meestal het consternatie bureau. Het komt wel goed met stukjes eten. Vooral geen dwang. Maak het eten leuk. Ik je volwassenen die ook geen stukjes in hun pap lusten.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Da's een persoonlijke ervaring...en wie is 'wij'?
In Haarlem zit een fanatisch consultatie bureau, ik heb er alleen maar positieve ervaringen mee.
Reddie
9 jaar geleden
@j4ck1nth3b0x , de term consternatiebureau komt me verdacht bekend voor. Ze probeen van iedereen eenheidsworst te maken aan de hand van gemiddelden.
Gelukkig zijn er kennelijk ook nog goeie.
Eet ze wel fruit? Misschien lukt het met aardbeienjam oid. Maakt een fruitig met steeds grotere stukjes. Het komt vanzelf wel goed. Je kan het ook proberen met belonen. Een hapje boterham en dan iets wat hij/zij wel graag eet. Probeer vooral relaxed eronder te blijven. Geen eet steeds creëeren. Kinderen worden groot van de lucht zeggen ze!
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Antoni
9 jaar geleden
Heeft de autocorrectie van "eetstress" "eet steeds" gemaakt?
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Jep, lang leve de autocorrectie...