vanaf welke leeftijd van m'n zoon, moet ik niet meer alle kleine graatjes uit de vis vissen?

Onze zoon is 6 jaar en eet graag vis, hoera. Ik weet dat graatjes nefast zijn voor de zachte darmen. Momenteel geef ik hem voornamelijk gefilleerde sprotjes omdat die graatjes (als ze erin zitten) heel klein en zacht zijn.
Zijn andere (grotere en hardere graten) echt heel erg als hij er enkele opeet?

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
in: Kinderen
1.8K
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Hij kan erin stikken.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Hallo Pavaca, mooi dat je zoon graag vis lust. Het mooie aan vis is dat je haar heel makkelijk (als je een beetje goed kunt mikken) langs de graat kunt open klappen. Meestal vind je behalve 'de hoofdgraat' ook bij de kop aan de onderkant wat harde stukken, en ook waar de vinnen aan de boven- en onderkant zitten. Maak van het eten een leuk spelletje door de graatjes samen te zoeken, leuk voor je zoon en jouzelf en hij leert gelijk hoe hij naar de graten moet zoeken. Trouwens de grote graten vind je makkelijk, en de kleintjes verteren redelijk in zijn maag, daar zit zoutzuur in evenals bij alle andere mensen. Toen we nog in berenvellen liepen en in holen woonden waren we met eten niet zo kieskeurig en daar profiteren we nu van: onze spijsvertering kan redelijk omgaan met wat botjes en graatjes. Natuurlijk moet je er iet op los gaan eten en een sport maken van het graten eten -- maar een klein graatje zal doorgaans weinig kwaad doen. Wanneer de vis goed gekookt of gebakken is (zou ik zeker bij kinderen altijd doen, er bestaat in niet goed gare vis kans op salmonella maar datzelfde geldt voor kip en vlees) worden de graten ook wat zachter. Vissoorten waar je de graten vrij makkelijk uit kunt halen zijn makreel, tong, schar, bot, tilapia en (het lekkerst) dorade. Bij grotere vissen als tonijn, zalm en zwaardvis heb je meestal geen graten, of een enkele heel grote. Ook vissticks zijn heel lekker! En natuurlijk zijn er wel meer visfilets te koop dan alleen die van sprot (:+=)) eet smakelijk!

Antwoorden (1)

Vanaf het moment dat hij duidelijk weet dat graten gevaarlijk zijn.
Haal de graten eruit in bijzijn van hem zodat hij weet dat ze eruit moeten.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Ik vind dit geen goed antwoord, dit omdat je een kind van 3 al uit kunt leggen dat iets gevaarlijk is, toch zal het kind dat gevaar dan willen ondervinden, testen of het klopt. Ik eet graag vis en als ik in een restaurant eet, laat ik dat fileren (omdat ik dat door een beperking zelf niet kan), vaak tref ik dan toch nog graatjes en graten aan, dus zelfs een kok kan dit niet altijd perfect. Ik zou wachten tot het kind zijn/haar fijne motoriek goed is en het dan samen gaan oefenen, oefenen totdat je zeker weet dat je kind het goed doet. Begin hier niet te vroeg mee, een kind van een jaar of 8 moet dit kunnen leren, maar leeftijd zegt niet alles, sommige kinderen leren dit nooit. Het is trouwens heel leuk dit samen met je kind te oefenen, betrek hem ook bij het koken.