Heeft wat moeder eet invloed op kleur baby ontlasting bij geven borstvoeding?

Stel: Een pasgeborene krijgt in de eerste dagen na de bevalling borstvoeding. De moeder eet als avondmaal spinazie en kipkerriesalade en vervolgens geeft ze borstvoeding. Heeft de kleur van de ontlasting van de baby, namelijk groen en geel, verband met wat de moeder gegeten heeft, spinazie (groen) en kipkerriesalade (geel)? Eén en ander ervan uitgaande dat de spinazie en de kipkerriesalade verteerd zijn op het moment van de borstvoeding. Graag reacties!

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
in: Kinderen
8K
Ritsuka
9 jaar geleden
ja, volgens mij wel

Het beste antwoord

Kleurstoffen uit voeding kunnen overgaan in de moedermelk. Vooral hele sterke zoals van rode bieten en -vrij heftig - vitamine B-tabletjes (Knalgeel). Je hebt dan ook (heel licht) roze of gele melk. Spinazie kleurt niet zo sterk. Of misschien als je er heel erg veel van eet. En sommige likeuren, waar je ook echt gifgroen , paars en blauw van gaat piesen als je er flink wat van wegtikt. Maar die melk zou ik denk ik niet meer aan een baby geven :lol:

Ik heb mijn kinderen alleen indirect zelf gevoed - dus door kolven, omdat ze te vroeg geboren waren om zelf te kunnen drinken - en behalve normaal blauwig wit ook wel een paar keer ' pastelkleurige' melk gehad. Alleen in de ontlasting heb ik dat niet zozeer teruggezien. Daarvoor waren de hoeveelheden denk ik ook te klein (ze dronken 1-3 ml per voeding) .

Kerrie kleurt de melk overigens niet, net zoals dat je eigen ontlasting niet kleurt. Dat zien we eigenlijk alleen bij spinazie, wortelen, rode bieten en dergelijke.

Ik heb echter nooit gehoord of gezien dat je aan de (kleur van de) poep van een baby kunt zien wat de moeder gegeten heeft. Daarvoor zijn de hoeveelheden die uiteindelijk in de melk terecht komen echt te klein.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

De kleur van je baby’s poep bij borstvoeding kan veranderen door wat jij als moeder eet. Bij rode bietjes kan babypoep wat roder worden, bij spinazie wat groener.
9 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Gezien onderstaande:
"Als je baby alleen borstvoeding krijgt en geen flesvoeding, wordt de babypoep geel, groen of bruin, papperig van samenstelling en er kunnen een soort pitjes inzitten." Rekening houdende met de stelling. Aangezien babypoep van borstgevoede babys van enkele dagen oud sowieso makkelijk geel en / of groen van kleur kan zijn, kan er dus niet gezegd worden dat dit komt doordat de moeder spinazie en kipkerriesalade gegeten heeft? klopt dit?
Wat de moeder eet kan invloed hebben, maar is niet rechtstreeks kleurgerelateerd.

De eerste ontlasting van een baby, meconium, is plakkerig en donkergroen tot zwart van kleur. Als de melkproductie op de derde of vierde dag op gang komt, verandert de ontlasting van de zuigeling geleidelijk van kleur en samenstelling. Het kleurt van donker via groen naar geel, en de structuur wijzigt van plakkerig naar zacht tot vloeibaar. Als colostrum is overgegaan in rijpe moedermelk wordt de ontlasting gewone borstvoedingpoep met (mosterd)gele kleur, al kunnen andere tinten ook voorkomen.

Een erg ruime melkproductie, lange tijd tussen voedingen of het te snel wisselen van borst tijdens een voeding kunnen ertoe leiden dat de baby grote hoeveelheden relatief magere melk binnenkrijgt. Door het lagere vetpercentage blijft de melk minder lang in de maag en zal de darm in korte tijd veel melk te verwerken krijgen. In de darmen moet het melksuiker lactose afgebroken worden door het enzym lactase. Komt er erg veel melk in korte tijd in de darmen, dan kan er een relatief tekort aan lactase ontstaan. De overmaat aan lactose in de darmen geeft gisting van deze suikers. Dit kan gasvorming, krampjes, dunne groene en schuimende ontlasting veroorzaken.

Signalen voor een overgevoeligheid voor iets uit de voeding van de moeder of een supplement dat aan de baby wordt gegeven zijn: groene, waterige ontlasting, een vieze geur, chronische diarree of juist verstopping, met slijm of een spoortje bloed.

Bij doorkomende tanden of kiezen melden ouders vaak dat de ontlasting vaker komt, losser van structuur is, soms zurig ruikt en richting groen van kleur is.

Met de borstvoeding kan een baby bloed van zijn moeder binnenkrijgen als de moeder bloedende tepelkloven heeft of een bloeding dieper in de borst. Ontlasting van de baby kan hierdoor donkerder tot teerachtig zwart van kleur worden.
9 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Gezien onderstaande:
"Als je baby alleen borstvoeding krijgt en geen flesvoeding, wordt de babypoep geel, groen of bruin, papperig van samenstelling en er kunnen een soort pitjes inzitten." Rekening houdende met de stelling. Aangezien babypoep van borstgevoede babys van enkele dagen oud sowieso makkelijk geel en / of groen van kleur kan zijn, kan er dus niet gezegd worden dat dit komt doordat de moeder spinazie en kipkerriesalade gegeten heeft? klopt dit?
Amadea
9 jaar geleden
Juist, dat klopt. Kerrie zal sowieso geen invloed op de kleur hebben. Spinazie eventueel wel, maar een groenige kleur kan ook heel goed een andere oorzaak hebben. Je kunt dus niet rechtstreeks zeggen: groen, oja moeder heeft gisteren spinazie gegeten. Dat zal later pas gebeuren, nadat het kind als peuter zelf een spinaziehapje heeft gegeten.