Waarom heet bij een.baby de vlek" mongolenvlek"?

Mijn dochtertje is met een mongolenvlek geboren. Maar de mongolenvlek en een erg gekke benaming....waarom zou dat zijn?

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
in: Kinderen
3K
SimonV
9 jaar geleden
De naam mongolenvlek zou afstammen van de Mongoolse veroveraar Dzjengis Khan en zijn wrede troepen die indertijd in Europa flink hebben huisgehouden en wiens bloed nog steeds stroomt in hun blanke nazaten van nu.
Het antwoord van iHave lijkt me echter waarschijnlijker.

Antwoorden (1)

Een archipelvlek wordt ook mongolenvlek genoemd.

Deze naam is aan de vlek gegeven door de arts / antropoloog Erwin Bälz.
Deze arts bracht de moderne westerse geneeskunde naar Japan, daar zag hij dat Japanse kinderen vaak van die vlekken hadden. De naam mongolenvlek geeft aan dat dit vooral voorkomt bij mensen van het mongoloïde ras.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Mongoolse ras bedoel je waarschijnlijk
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Prima antwoord. Plus
SimonV
9 jaar geleden
Correctie:
Bälz DACHT dat de mongolenvlek vooral voorkomt bij mensen van het Mongoolse ras.
Deze komt echter ook veel voor bij mensen van Oost- en Zuidoost-Aziatische afkomst, Oost-Afrikanen en indianen (85-100%). Mensen van Turkse en Latijns-Amerikaanse afkomst hebben ook een hoge mate van prevalentie (50-70%).