Dat is wel een beetje vroeg.. maar niet onmenselijk.

In de meeste gevallen zal de eerste menstruatie dus plaatsvinden tussen het 11e en het 15e jaar. Deze ontwikkelingen zijn voor een gedeelte erfelijk bepaald en ook de cyclus van de menstruatie, de buikpijn en de bloedingen zijn meestal hetzelfde als bij je moeder. In de regel is het zo dat je voor je 18e jaar moet zijn begonnen met menstrueren. Is dit niet het geval dan zal er nader onderzoek plaats moeten vinden. De gehele menstruatiecyclus zal rond de overgang, rond je 50ste jaar, weer stoppen.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Even er vanuit gaande dat er sprake is van een normale verdeling, en een gemiddelde menarche op 12.4 jaar dan heeft 0.1% van de meisjes zo een vroege menarche (meer dan twee standaardafwijkingen naar beneden. Het hangt overigens sterk af van de verdeling, sommige verdelingen hebben fat tails. In Nederland was die leeftijd overigens 13.1 jaar, het varieert in Westerse samenlevingen tussen de 12 en 13.5 jaar. 1 op de duizend is geen grote kans, maar ook niet super uitzonderlijk.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Bij het optreden van de eerste menstruatie voor de 10e verjaardag en/of borst- of schaamhaarontwikkeling voor de 8e verjaardag spreken we van pubertas praecox, oftewel een vroegtijdige puberteit.

Het wordt dus niet als normaal beschouwd als een meisjes op haar negende al menstrueert. Er zijn verschillende vormen van pubertas praecox en ook verschillende oorzaken, maar wanneer er sprake is van een "echte'' (dat is: centraal bepaalde, dus voortkomend vanuit de hypofyse, dit in tegenstelling tot de ontwikkeling van bepaalde kenmerken door afwijkingen van één orgaansysteem) pubertas praecox, is bij het overgrote gedeelte van de patiënten de oorzaak niet bekend. Er ligt dan dus geen (bekende) medische stoornis aan ten grondslag. In zo'n geval zou je kunnen zeggen - zeker bij een meisje van bijna tien - dat er weliswaar sprake is van een afwijking van het gemiddelde, maar dat het in medische zin niet abnormaal is omdat er verder niets "mis" is. Maar aangezien in de definitie van vroegtijdige puberteit onder meer het optreden van de menstruatie voor de 10e verjaardag wordt genoemd, kun je ook weer niet zeggen dat het "normaal" is.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Lilkleinejaimy
een jaar geleden
Klopt je hebt helemaal gelijjk
Sinds 1900 is iedere nieuwe generatie meisjes gemiddeld op 6 maanden jongere leeftijd gaan menstrueren dan hun moeders. Over 25 jaar zal 9 jaar nog altijd uitzonderlijk jong zijn, maar vermoedelijk vaker voorkomen dan nu.
Natuurlijk zal er ergens een grens liggen, maar bij welke leeftijd dat is, zal moeten blijken.
De jongste moeder ooit - een Peruaanse - was 5 jaar, 7 maanden en 21 dagen toen haar zoon via een keizersnede ter wereld kwam. Aan de juistheid van dat bericht wordt getwijfeld. Wel worden in Zuid-Amerika vaker meisjes op 7- of 8-jarige leeftijd moeder.