waarom kan het gevaarlijk zijn een kind van enkele maanden op het hoofdje te duwen?

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
in: Kinderen
8.3K

Het beste antwoord

Omdat een baby op de schedel hele zwakke, fragiele plekken heeft die eigenlijk nog goed dicht moeten groeie . Deze plekken heten fontanellen.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

Omdat de fontanellen dan niet gesloten zijn, maar zacht en soepel. Dat is voor de bevalling, zodat de twee delen van de schedel makkelijker over elkaar heen schuiven en de baby door het geboortekanaal past.
En er is nog een reden waarom de fontanellen zo zacht zijn. De twee schedelhelften geven op deze manier ruimte aan de hersenen van het kind om te kunnen groeien. Vooral in het eerste jaar gaat dat heel snel.

De kleine fontanel op het achterhoofd sluit zich meestal al zo rond de tweede maand na de bevalling. Bij de grote fontanel aan de voorkant duurt het sluiten langer: zo’n zes maanden tot wel drie jaar. De fontanel sluit niet doordat de schedelhelften naar elkaar toe groeien, maar doordat het bindweefsel verhardt.

Het idee dat de fontanellen niet gesloten zijn, klinkt misschien een beetje griezelig. Toch zijn ze niet echt open. Ze zijn bedekt met stevige vliezen, die sterk genoeg zijn om kleine stootjes op te vangen. Het is wel belangrijk om voorzichtig te zijn, maar je kunt het hoofdje rustig aanraken en de haren van het kindje kunnen gewoon gewassen worden.