Vallen trommelvliesbuisjes er makkelijk uit?

Zoontje van anderhalf heeft een week buisjes, struikelde en viel op zijn oor. Vandaar; hoe vast zitten de buisjes?

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
in: Kinderen
2.2K

Antwoorden (2)

Dat hangt er een beetje vanaf.
Om het buisje te kunnen plaatsen maakt de KNO-arts een gaatje in het trommelvlies en plaatst het buisje in dat gaatje. Het gaatje groeit vervolgens al vrij snel weer dicht; door het buisje blijft er dan toch een gaatje achter.

Als het trommelvlies nog niet hersteld is, dan ligt het huisje er vrij los in en kan er relatief makkelijk uitvallen. Zelfs dan gebeurt het niet vaak dat hij eruit valt. Als het trommelvlies wel hersteld is dan zit hij best vast en valt er niet zomaar uit.
Of het hersteld is is niet te zeggen; soms duurt dat een paar dagen, soms wat langer. Als het buisje lis is gekomen, dan is dat makkelijk vast te stellen. U kunt dan het huisje terugvinden.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Nee dat gaat echt niet zomaar want anders zou het plaatsen van een buisje geen zin hebben.

Het buisje groeit er op een gegeven moment vanzelf uit en het ligt eraan welk soort buisje geplaatst is,er zijn buisjes die een aantal maanden blijven zitten,maar er zijn ook buisjes die 2 jaar moeten blijven zitten.

Ik vermoed dat je zoontje de kortere versie heeft,dit groeit er na een paar maanden vanzelf uit en meestal vindt je ze niet meer terug omdat ze zo klein zijn,maar het kan ook in de gehoorgang blijven hangen en dit is pijnloos te verwijderen door de huisarts of KNO arts.