Lezen op de bus, geeft dit hetzelfde effect als lezen in de auto?

Ik heb zelf al ondervonden dat lezen in de auto niet goed is als je snel last hebt van wagenziekte, want je wordt er veel sneller wagenziek door.
Is dit op de bus hetzelfde?
Het is omdat mijn zoontje enorm veel last kan hebben van wagenziekte en nu volgende week gaan ze op schoolreis met de bus, het zal een rit worden van toch minstens anderhalf uur. Ze mogen dus strips of boekjes meedoen om te lezen tijdens de busrit. Maar het is hoogst waarschijnlijk niet verstandig om hem dat op de bus te laten doen denk ik. Tot nu toe heeft hij op de bus nog maar 1 keer gehad dat hij er echt ziek op zat (tijdens een korte rit van ongeveer een kwartiertje). In de auto heeft hij het veel sneller, de pilletjes (touristil) tegen reisziekte helpen bij hem niet altijd, het water waarmee hij ze doorslikt blijft op zijn maag zitten of zoiets.
Sinds december hebben we seaband aangeschaft, het helpt wel wat, maar de laatste lange autorit moest hij terug overgeven (hij had waarschijnlijk wel wat te veel dingen door elkaar gegeten: taart en later een broodje met gekookt ei,komkommer,... op het feestje waar we waren).
Dus hoe kan de busrit voor hem aangenaam verlopen? (ze mogen geen dure spullen meenemen)

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
in: Kinderen
2.9K
Ritsuka
10 jaar geleden
Voorin boven het wiek gaan zitten heb ik gehoord
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Verdiep je nog eens in die medicatie want die kan echt wel helpen. Vaak moet je die ruim voor je gaat innemen en waarschijnlijk moet hij er dan ook nog eentje voor de weg terug. Laat hem erna nog wat drinken wat hij lekker vindt want de smaak is soms vies. Het is onzin dat het niet zou werken omdat het water op zijn maag zou blijven zitten. Om een antwoord te geven: niet lezen in de bus, als het zonnig weer is heb ik zelf ook veel meer last.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Wat zou er anders op zijn maag liggen, als hij waterig overgeeft?
Heb het ook eens aan de huisarts gevraagd en die gaf ook wel toe dat die medicatie niet altijd helpt.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Ik begrijp nu pas wat je bedoelt: je denkt dat de medicijnen niet werken omdat hij waterig overgeeft. Dat klopt niet, daarom moet je die medicijnen dus een poosje ervoor innemen, dan zijn ze allang opgenomen. Probeer eens een andere product, je kind wordt er soms wat slaperiger van maar niets is erger dan overgeven als het niet hoeft.

Het beste antwoord

Ja, zowel in de auto als in de bus wordt je eerder wagenziek als je leest dan wanneer je naar buiten kijkt. Je kan misselijk worden als je lichaam beweegt terwijl je ogen deze beweging niet registreren. Je kan dus ook misselijk worden als je bijvoorbeeld langere tijd naar de persoon kijkt met wie je praat. Het is het beste als je de horizon kan zien (dit kan meestal alleen op een boot) of in ieder geval de beweging van de bus zoveel mogelijk kan voorspellen. Als je ziet dat er een bocht of een stoplicht aankomt, heb je minder last van de komende beweging. Verder scheelt het als je voorin de bus zit, omdat de bus achterin veel meer op en neer gaat. Dat is niet echt lekker als je misselijk bent.

Ik gebruik zelf altijd tabletten van Primatour of kruidvat (cinnarizine). Als ik deze op tijd (!) inneem helpen ze altijd goed. Ik wordt ook minder snel misselijk als ik geen lege maag heb.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

Het is 't beste om voorin de bus te zitten, en dan niet achter de rug van de chauffeur maar aan de andere kant. Zodat hij rechtuit naar de weg voor hem kan kijken. Want door met je ogen al te zien dat er een bocht aan gaat komen bereid je je maag daar alvast op voor. En dan heb je er minder last van.
Het leukst is het om mondelinge spelletjes te doen. Wat een ander ziet, van een bepaalde kleur. Of het aantal auto's van een bepaalde kleur tellen. Of namen bedenken die passen bij de letters die op de nummerplaten van de voertuigen staan. Of een van de kinderen bedenkt de naam van een bekend persoon en dan gaan de anderen door middel van vragen waarop alleen ja of nee kan worden gezegd raden wie.
Niet naar beneden kijken om te gaan lezen, inderdaad. Dat heeft een negatief effect op wagenziekte. Een mp3-speler met een luisterboek zou kunnen, maar dat wordt misschien een duur apparaat gevonden.
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Ik weet dat voorin in de bus het beste is, maar ik zal het eens navragen bij zijn juf waar ze met zijn klas juist gaan zitten en of hij dan voorin kan (de mogelijkheid is er misschien wel altijd, maar hij zal wel het liefst bij de kinderen van zijn eigen klas zitten)
Wat al eerder aangegeven is, is dat op de eerste rij in de bus zitten met uitzicht op de weg voor hem. Hierdoor kan hij zich concentreren op het wegdek en de route die de bus gaat rijden. Hij zal dan ook de gaten en hobbels al vooraf kunnen zien.

Waar het bij wagenziekte om gaat is dat je evenwichtsorgaan (midden in je oor) een ander signaal naar je hersenen afgeeft dan je ogen. Dit levert de misselijkheid en het spugen op.
Niet iedereen is hier even gevoelig voor, maar van wat ik uit je verhaal kan begrijpen is is het raadzaam dat hij tijdens het rijden sowieso niet eet of drinkt en vooraf alleen een lichte snack.

Als hij echt heel graag wil lezen in de bus, kun je wellicht overwegen om een luisterboek voor hem op een mp3 speler oid te zetten waar hij naar kan luisteren tijdens de rit.