Zware vermoeidheid en vaak ziek, goede bloeduitslag. Iemand enig idee wat het kan zijn?

Hoi,
Ik ben in de herfstvakantie flink ziek geweest. Overgeven en daarna zware vermoeidheid. Die vermoeidheid bleef maar, en ik werd tussendoor ook steeds erger verkouden. Ik ging naar de dokter en moest bloed laten testen, voor pfeiffer. Een dag later kreeg ik de uitslag. Geen pfeiffer. Een week later werd ik weer erg ziek. Misselijkheid en heel erg moe. Ik ging nog een keer naar de huisarts. Hij zegt dat het psychisch is en dat het waarschijnlijk aan school ligt. Ik zit nu in de 2e en haal erg goede cijfers. Ik hoef niet heel erg veel mijn best te doen dus ik denk niet dat dat het is.

Mijn moeder wilde naar een andere arts gaan, en kijken wat die zei. Hij wilde de bloeduitslag en die heeft hij dus gekregen. Hij zei dat er iets van een virus op te zien was en mijn suiker laag was ( ik was niet nuchter )

Ik ben nu ondertussen twee weken ziek thuis geweest door misselijkheid. Nu ben ik minder misselijk en ga ik sinds maandag halve dagen naar school. Nu ben ik vandaag zo vermoeid dat ik weer niet naar school kan.

Ik heb op dit moment last van vermoeidheid en duizeligheid.

Ik heb 1x bloed laten testen, waar niks uit kwam. 1x een hartfilmpje laten maken wat goed was. En mijn ontlasting wordt op dit moment onderzocht.

Heeft iemand toch enig idee wat het kan zijn?

Toegevoegd na 42 minuten:
De kinderarts zei dat mijn gewicht onder het gemiddelde zat. Het is niet zo dat ik dun ben ofzo, maar ik ben normaal. Ik ben 163 en weeg 45 kg. Wat ik ongeveer eet staat bij de reacties.

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
in: Kinderen
13.2K
Ritsuka
11 jaar geleden
Eet je gezond en genoeg? Slaap je voldoende?
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Waar is je bloed op getest?
Vermoeidheid kan zoveel oorzaken hebben het zou ook kunnen dat het allemaal nog een nasleep is van je ziekte in de herfst vakantie.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
@Ritsuka: Ik eet genoeg en gezond...athans dat denk ik. Ik slaap van 9 uur tot 7 uur. In het weekend ( vrijdag en zaterdag ) van half 11 tot 8 uur/half 9. @nelly3: Mijn bloed is getest op bezinking, leuko's/leuko diff. en Epstein barr virus.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Tja, dat is altijd de vraag.... Als je met dergelijke klachten naar de dokter gaat, heeft het niet of nauwelijks NUT allerlei onderzoeken te doen als je op één of meer van de volgende vragen NEE moet antwoorden : - ga je elke avond op tijd naar bed, en op tijd er uit, ook in het weekend ?
- eet je gezond en voldoende en genoeg groente en fruit ?
- beweeg je elke dag minimaal een half uur en minstens twee keer in de week een uur intensief ?
- Zorg je dat je minimaal een-twee uur voor het slapengaan NIET meer achter een beeldscherm zit (tv, computer, telefoon)
- eet je niet meer dan eens in de week overmatig veel snoep of junkfood ?
- Drink je hoofdzakelijk andere dranken dan frisdrank en koffie ? Elke nee kan een oorzaak van chronische vermoeidheid zijn, en n combinatie kun je er bijna op wachten. Het is bijna een wonder dat er nog mensen zijn die wel gewoon lekker slapen ;)
Ritsuka
11 jaar geleden
Kun je eens posten wat je ongeveer eet?
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
@Marleen, ik heb overal ja op. Ik drink eigenlijk bijna altijd water, of thee of ranja. Heel al en toe ice-tea maar nooit koffie. @Ritsuka, ongeveer wel. Ik eet eigenlijk elke dag wat anders. maar zal ongeveer opsommen. Ochtend: 2 boterhammen met beleg, 1 glas water of melk. en af en toe een stukje peperkoek.
Middag: 2 boterhammen met beleg. Water en af en toe een koekje.
Avond: Warme maaltijd, meestal met groente en vlees.
Tussendoor: 1 koekje of snoepje als ik die 's middags niet heb gegeten. Water, thee of ranja. En een stuk fruit, meestal mandarijnen, appel of aardbeijen. Ik hoop dat je er genoeg aan hebt ;) @latrogeen: uiteindelijk heeft hij mij ook naar de kinderarts doorgestuurd en daar zit ik nu tijdelijk bij. Nee die weet ik niet precies, misschien als je iets opnoemd dat ik het dan weet.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
@Loveusomuch, bij een lengte van 163m is een gewicht van 55 normaal, 45 is toch erg laag, probeer eens aan te komen, dan is je immuunsysteem ook beter, bespreek dit eens met een dietiste.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
@Emelie1406, ik woog eerst meer rond de 48 kilo, alleen doordat ik twee weken ziek ben geweest en daardoor minder at ben ik afgevallen. Mijn moeder moest van de kinderarts vragen of ik altijd onder het gemiddelde zat alleen in groep zeven ( nu 2,5 jaar gelden ) was ik eerder mollig. Ik ben in die 2,5 jaar 21 cm gegroeit en daardoor is mijn gewicht nu waarschijnlijk aan de lage kant.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Je zou wat meer mogen wegen, maar door ziekte afvallen hoeft niet meteen een probleem te zijn. Die dikke groeispurt echter die je gehad hebt kan wel bergen energie gekost hebben ; dat moet je wel weer zien in te halen.
maar nogmaals, misselijkheid en duizeligheid vragen toch om verder onderzoek, zeker als je verder - zoals blijkt - behoorlijk gezond leeft ; zeker voor een puber ;)
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
@Marleen, we wachten nog even de uitslag van het ontlasting onderzoek af.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Van 3 kg afvallen in twee weken tijd kan je ook moe worden, dat is best veel.

Het beste antwoord

Vervelend genoeg wordt er bij oververmoeide pubers - en dat zijn er nogal wat - maar heel zelden echt iets gevonden. (Pfeiffer, bloedarmoede of een if ander slepend virus).
Vaker echter blijkt er sprake te zijn van allerlei 'alledaagse' oorzaken die erg voor de hand liggen maar niet zo makkelijk te vermijden zijn.

Belangrijke oorzaken zijn het werken met beeldschermen, vooral de laatste uren voor het naar bed gaan waardoor je natuurlijke ritme verstoord wordt (oplossing : 2 uur voor het naar bed gaan geen teevee, computer of telefoon meer) en gebrek aan ontspanning-door-inspanning ; lichamelijk niet moe genoeg zijn (oplossing : meer bewegen / sporten). Uiteraard naast wel heel voor de hand liggende oplossingen als een gezond voedingspatroon, op tijd naar bed gaan en door de week en in het weekend een zelfde vast ritme aanhouden. (En niet tot 3 uur 's middags uitslapen, zodat je eigenlijk voortdurend een jetlag hebt).

Uiteraard heeft een dergelijk verstoord slaapritme ook invloed op je weerstand, waardoor verkoudheden en 'griepjes' voortdurend op de loer liggen. En er spelen vaak ook psychische factoren een rol, zoals je niet lekker in je vel voelen zitten, het niet naar je zin hebben op school, een te zware opleiding, persoonlijke problemen en dergelijke.

De misselijkheid is echter een symptoom an sich, net als de duizeligheid. Daarom is het te kort door de bocht om het met bovenstaande af te doen, en zal de arts toch even verder moeten puzzelen. Voor ons hier is het uiteraard onmogelijk een diagnose te stellen. Wel kun je proberen zo regelmatig en gezond mogelijk te leven ; dat kost niks, kan geen enkel kwaad, en kan eventueel duidelijker maken waar de oorzaak - als het niet over gaat - gezocht moet worden en een hoop bijzaken uitsluiten.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Thx!

Andere antwoorden (1)

Als je erg goede cijfers haalt kan het zijn dat je last hebt van de druk om altijd goede cijfers te 'moeten' halen. Deze druk kan maagpijn geven en grote vermoeidheid. Maar er kunnen nog veel meer oorzaken voor zijn. Een vriendin van mij liep bijvoorbeeld in haar jeugd met een groot geheim rond, dit veroorzaakte bij haar een zeer grote vermoeidheid, die uiteindelijk ook verbonden bleek te zijn met een allergie voor noten. Dat klinkt misschien raar, maar lichaam en geest zijn wel degelijk met elkaar verbonden. Je zit in je pubertijd en dan moet je je eigen identiteit zien te vinden, en dat gaat vaak samen met conflicten met je ouders. Probeer eerlijk naar jezelf te kijken en als je er niet uitkomt zou je met een vriendin of een vertrouwenspersoon kunnen praten. Een dagboek is ook een goed idee. Wanneer voel je je moe? 'S ochtends, 's avonds, of als je een bepaalde les hebt gehad? Als het je nu lukt om hier naar te kijken en de oorzaak te vinden heb je daar ook veel aan in je latere leven.
Maagpijn is verbonden met je maagchakra op energetisch niveau. Dit chakra is belangrijk bij je eigen wil. Je zit in een overgang van kind naar volwassene. Wordt je eigen wil nog onderdrukt door je ouders, of door het idee dat je je ouders moet gehoorzamen? Je lichaam kan op deze manier laten weten dat het tijd is om je eigen wil te volgen.
Ik wens je heel veel sterkte en energie om je eigen weg te volgen.