Wat is een goede Hb waarde voor een jongetje van bijna twee jaar?

Uit bloedonderzoek bij mijn zoontje kwam Hb waarde 6, maar volgens de huisarts geen reden voor zijn extreme vermoeidheid. Omdat hij nog zo jong is zou deze waarde lager mogen zijn dan bij volwassenen. Ik kan op internet geen indicatie voor Hb waarde bij zijn leeftijd vinden.

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
in: Kinderen
6.4K
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Zou in ieder geval vragen om de bloedbepaling te herhalen over enkele weken.
Waren er andere bloeduitslagen?
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Dank je wel voor jullie antwoorden en reactie. Ik ga vanavond de info achter de linken doorlezen. Toen ik de vraag stelde had ik het papiertje met de uitslagen die ik genoteerd had niet bij de hand, nu wel. De Hb-waarde was 6,5 ipv 6. Hoger dus dan ik dacht, maar nog steeds te laag. Er is inderdaad nog op meer getest, TSH is verhoogd en bloedbezinking goed. Kreeg inderdaad het advies over enkele weken weer te laten prikken.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Een verhoogd TSH duidt op een verminderde schildklierwerking. Denk hier slip of de pen?
Anemie heeft bij mijn weten geen relatie tot verhoogde of verlaagde schildklierfunctie.
Wel is er naar schatting een 8% overlap van Hashimoto met coeliakie, waarbij wel anemie kan optreden.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Wel heeft ijzertekort een relatie tot zowel anemie als hypothyreoïdie.
Dat is misschien de meest voor de hand liggend. Zie verder mijn antwoord.

Antwoorden (4)

Toch is die 6 niet normaal. Het zit precies op de grens tussen een milde en een matig ernstige anemie. Heb je wel tips gekregen om het een beetje op te vijzelen?

http://nhg.artsennet.nl/kenniscentrum/k_richtlijnen/k_nhgstandaarden/Samenvattingskaartje-NHGStandaard/M76_svk.htm
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Jij hebt het over 6,8. Dat verschilt eigenlijk niets met mijn waardes en dan klopt het toch? Grens mild-matig ernstig.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Dit IS van het NHG en er staan kinderen bij!
De referentiewaarden voor kinderen (en überhaupt voor alles) variëren per ziekenhuis en laboratorium. Bij kinderen jonger dan 60 maanden wordt in Engeland gemiddeld genomen een minimum referentiewaarde aangehouden van >11 g/dL (6,8 mmol/L).
Deze waarde zal weinig verschillen van de norm in Nederland, maar ik kan wellicht morgen even voor je navragen wat men in het LUMC hanteert.

Je huisarts heeft je waarschijnlijk gerustgesteld omdat kinderen doorgaans goed tegen een lichte anemie kunnen. Dat wil natuurlijk niet zeggen dat er niks aan gedaan zou moeten worden.

Toegevoegd na 4 minuten:
*Bovendien, wanneer het MCV normaal is, kan een recente ontsteking (voorhoofdsholteontsteking e.d.) ook zorgen voor een lichte anemie. Dit zou in een paar weken weer omhoog moeten gaan.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
6,8 < betekent volgens onderstaande link anemie. Het document is wat aan de oude kant, maar qua referentiewaarden is er niks verandert. Ik zou er naar je huisarts mee stappen met de onderstaande gegevens en anders bij een andere huisarts aankloppen.

Het kan ook prima zijn dat hij over 3 dagen over 6,9 zit. Als hij steeds vermoeid blijft en dan weer opwelt kan het ook zijn dat hij chronische anemie heeft. Dit zeg ik niet om je bang te maken, maar zodat je er op kan letten. Verder is het gewoon goed in de gaten houden hoe/wat bloedarmoede is meestal een symptoom van een andere aandoening. Verder ook goed op zijn voeding letten.

Toegevoegd na 4 minuten:
Ik had de link al een tijdje openstaan. Ik zie nu dat Iatrogeen al geantwoord had. Je kan mijn link dan zien als de Nederlandse versie.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Hierboven bij 'reacties' heb ik net een bericht geplaatst nav de antwoorden. Nog ter aanvulling daarop: het advies om opnieuw te laten prikken werd gegeven ivm de verhoogde TSH.
Omdat uit je aanvullende informatie blijkt dat naast een Hb dat mogelijk wat aan de lage kant is, tevens een verhoogd TSH aanwezig is, zou er sprake kunnen zijn van een ijzertekort. Ijzer is zowel nodig voor rode bloedlichaampjes alsook voor het maken van schildklierhormonen in de schildklier.

Ik neem aan dat een volgend bloedonderzoek, mochten de waarden weer niet helemaal normaal zijn, dat een vervolg gaat krijgen.
De vraag is er dan waarom een ijzertekort? Is je zoon vegetariër? Zijn er andere klachten (dan denk ik wel aan een minder uitgesproken coeliakie=(glutenintolerantie bijvoorbeeld).

Een TSH kan bij kinderen wel eens licht verhoogd zijn begreep ik, zonder dat het meteen iets hoeft te betekenen. Maar, er zijn vermoeidheidsklachten. Indien de TSH verhoogd is, wordt ook bij het laboratorium de FT4 bepaald (dat is standaard). Omdat je daar niets over zegt, vermoed ik dat die goed is. Dan heb je het over een subklinische trage schildklier. Vroeger dacht men dat dat geen klachten gaf (zoals vermoeidheid, obstipatie, etc..), maar tegenwoordig weet men dat dit wel zo is (althans endocrinologen weten dat en helaas lang niet alle huisartsen).

Een licht verhoogd TSH kan dus (tijdelijk) normaal zijn. Het kan ook voorkomen door ijzertekort, het kan ook nog doordat er sprake is van de ziekte van Hashimoto (waarbij het lichaam de schildklier aanvalt omdat het meent dat het vreemd weefsel is). Dit is een auto-immuunziekte die ook bij kinderen voor kan komen.

Enige vragen: komen er schildklierproblemen of andere auto-immuunziekten (diabetes, reuma, etc.) voor in de familie?
Volgt je zoon de normale groeicurve? Of blijft hij wat achter in groei? Is er sprake van obstipatie?
Of andere klachten?
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
De uitslag kreeg ik afgelopen week van de vervangende huisarts. Komende week zal ik mijn eigen huisarts vragen om aanvullende informatie, want ik heb alleen te horen gekregen dat de TSH verhoogd is, maar niet de waarde. De vermoeidheid bij mijn zoontje lijkt nu gelukkig iets af te nemen.
Hij is absoluut geen vegetariër, want dol op vlees en vis. Eet ook best goed zijn groenten en fruit. Glutenintolerantie lijkt hij ook geen last van te hebben. Verder komen er in de familie ook geen aandoeningen voor, zoals je hierboven opnoemt. Hij lijkt nu iets in groei achter te blijven. Maar hij is in gewicht, lengte en hoofdomvang altijd al iets onder het gemiddelde, vanaf zijn geboorte al tussen de 0 en -1 lijn geweest.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Fijn dat de vermoeidheid wat minder wordt. Mocht er bij herhaalde bloedwaarden een verhoogde TSH uitkomen, dan is een verwijzing naar de kinderarts, bij voorkeur een kinderendocrinoloog (bijvoorbeeld AMC Amsterdam) zinvol. Er is ook nog altijd een (wel heel kleine) kans dat er al vanaf de geboorte de schildklier te weinig hormonen maakt. Dat dit met de hielprik nog niet echt duidelijk was, maar zich nu meer manifesteert. Dat was in het bovenstaande nog een mogelijke oorzaak die ik niet noemde. Kans lijkt me heel klein, maar toch. Dat is allemaal eventueel aan een kinderarts om verder uit te zoeken. Maar misschien berust de verhoogde TSH alleen op een ijzertekort en wellicht is het lichaam bezig weer bij te spijkeren. Een volgende prikbeurt kan waarschijnlijk meer vertellen. Hoop dat je zo enige informatie hebt om bij de huisarts de nodige vragen te kunnen stellen.
Hieronder nog wat links naar websites waar je mogelijk wat aan hebt, mocht je die in de toekomst nodig hebben. www.hypomaarniethappy.nl (met forum)
www.schildklier.nl (met forum )