Ja, zwaar tillen kan een aanslag betekenen op de groeischijven:

"Een te sterke mechanische belasting van nog onvolgroeide botten kan een beschadiging van de groeischijven tot gevolg hebben Daarom mogen kinderen niet aan krachtsporten doen. Niet gewichtheffen, worstelen, kogelstoten en veel springen. Maar wat mag een kind dan wel?

Geen krachttraining dus. Duurtraining evenmin. De praktijk heeft geleerd dat duurtraining weinig positieve resultaten geeft. Om de soepele gewrichten van kinderen zo bewegelijk mogelijk te houden, kunnen ze wel aan flexibiliteittraining doen. Stretchen dus. Niet rukken maar rekken. Stuk voor stuk moeten alle gewrichten langzaam aan worden opgerekt. Bijvoorbeeld het buigen en strekken, naar binnen en naar buiten draaien van het heupgewricht; iedere beweging zo'n tien tot twintig keer. Stretching tijdens de warming-up en cooling-down is voor (top)sporters essentieel. Hoe eerder zij daarmee beginnen, hoe beter. Met techniektraining kunnen kinderen beslist op zeer jonge leeftijd beginnen. "

Toegevoegd na 3 minuten:
Op zich kun je natuurlijk wel wat doen met krachttraining: "Nee, mits er volgens vaste regels getraind wordt. Trainen met maximale gewichten is uit den boze. Bij powerlifting, gewichtheffen en body building, wordt vaak met maximale gewichten gewerkt. Deze sporten worden daarom afgeraden omdat het kind daarbij wel degelijk blessure risico loopt."

In de tweede bron staat wat de grenzen zijn maar om een antwoord te geven op jouw vraag: ja dat kan!
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Heel duidelijk

Andere antwoorden (1)

Ligt er aan als je de hele dag iets zwaars tilt. Kan het zijn dat je klein blijft.