Is er een tabel waarin staat wanneer een kindje een normaal gewicht heeft en wanneer de baby dysmatuur is?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Kinderen
1.4K
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ja, het consultatiebureau, artsrn en ziekenhuizen hanteren zulke tabellen. Al tijdens de zwangerschap moet de vrucht / baby voldoen aan groeinormem. Dat weet jij ook.
Je vraag is of iemand anders het voor je op wil zoeken omdat....
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Het ' groene' boekje, wat je bij het consultatie bureau krijgt, daar staat het in.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
vraag naar de denver ontwikkelingscurve!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
@martine74: omdat ik zelf de normen waaraan je af kunt meten of een baby dysmatuur is niet kon vinden.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik geef je gelijk, ik kan ook geen tabel vinden. Ik daag de anderen uit om een tabel te vinden. Wel weet ik nu dat de definitie is: Een premature, voldragen of serotiene pasgeborene die lichter is dan 90% van de baby's die tot hun geboorte dezelfde tijd in de baarmoeder hebben doorgebracht (onder het 10e percentiel), wordt ‘klein voor de zwangerschapsduur' of ‘dysmatuur' genoemd. Je moet dus nu even een tabel vinden voor de zwangerschapsduur en hoeveel een kind dan weegt dan weet je wel het een en ander.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Bedoel je dit op pagina 21 ?
http://assortiment.bsl.nl/files/ce52dd8a-ba2c-4181-ae88-954ec92c239b/kindergeneeskundeph.pdf

Antwoorden (1)

Hoi! als ik mij niet vergis zitten dysmatuur kindjes onder de laagste 5% van de standaard grafieken. Zoals op deze pagina te vinden zijn (zie bron). Hierin staat bij geboorte de onderste lijn op 2 kilo. Kindjes onder dat gewicht zijn dysmatuur.