Omdat de oogspieren nog niet goed ontwikkeld zijn. Op afstand kan een kleine baby zijn zicht nog niet scherp stellen, want de oogspieren zijn nog niet sterk genoeg om de oogbewegingen te coördineren.

Daardoor kijken veel pasgeboren baby’s ook scheel.

Na ongeveer zes weken moeten de oogspieren sterk genoeg zijn om de oogbewegingen te coördineren. De baby zal dan niet meer scheel kijken.

Op afstand scherp zien, duurt langer. In de loop van het eerste levensjaar lukt dat steeds op iets grotere afstand. Als de baby zes maanden is, ziet hij ongeveer hetzelfde als een volwassene.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (3)

Omdat ze hun oogspieren nog niet ontwikkeld hebben, en die dus niet kunnen spannen of ontspannen.
Die spieren"doen dus maar wat" en daardoor staan de ogen niet recht. Bij de meesten trekt het bij, anderen moeten behandeld worden om geen lui oog te krijgen
12 jaar geleden
In de eerste maanden is de wisselende oogstand een uiting van de groei van het oogje van de baby en de ontwikkeling van de oogbewegingcontrole.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Omdat babys nog niet scherp zien en de bijde ogen nog niet goed samen werken. meestal verdwijnt dit naar 3 tot 6 maanden dus dit is meestal bij pasgeboren babys.

Toegevoegd na 49 seconden:
http://www.baby.be/nl/baby/jouw-pasgeboren-baby/article/wist-jij-dat-pasgeboren-baby-s-5500

Toegevoegd na 1 minuut:
En oja mocht die naar die 3 tot 6maanden nog scheel kijken kun je eventuweel een afspraak maken bij een oogarts ofzo.