Hoe laat zou volgens 'de norm' verstandelijk gezien, een jongen van net 17 naar bed moeten gaan om een goede nachtrust te hebben?

Hij moet 's morgens om 06.45 uur zijn bed uit!

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Kinderen
1.2K

Antwoorden (8)

Een uur of tien, hooguit half elf.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Rond 22.30 uur in bed liggen is goed. Dan heeft hij 8 uur en een kwartier de tijd om te slapen
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
een gemiddelde nachtrust is 8 uur en op 17 jarige leeftijd kan het soms wat meer en soms wat minder zijn.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Toen ik 17 jaar was moest ik om 06:00 uur uit bed, en ging ik rond 0:00/0:30 uur slapen. Ik weet dat dit niet echt volgens de norm is, maar het is voor mij voldoende nachtrust geweest.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Hier ook hetzelfde verhaal, +-6 uur is ruim voldoende om te slapen
Als hij behoorlijk uitgeslapen uit zijn bed komt op die tijd, dan slaapt hij voldoende in de tijd dat hij op bed ligt.
Als hij nog lang wakker ligt en toch goed opstaat kan hij ook later naar bed.
Staat hij chagrijnig op, dan is de kans groot dat hij te weinig slaapt dus dan zou hij misschien eerder moeten dan hij nu doet.
Compleet afhankelijk van de omsdtandigheden dus
12 jaar geleden
Het is een puber, een gevorderde zelf, dus die heeft verrassend veel slaap nodig ; meer dan de laatste jaren voor de puberteit echt begon. Half tien / tien uur is op die leeftijd een zeer gezonde en volslagen normale bedtijd. Even volhouden nog, tussen de 18 en de 23 herstelt het slaappatroon zich weer en heb je (weer)genoeg aan 7-8 uur slaap, en kun je weer een uurtje langer de ogen open houden. Voor zeven uur op blijft nu eenmaal betekenen : niet te laat naar bed.

En in het weekend een uurtje langer blijven liggen om extra uit te rusten kan ook helemaal geen kwaad. Maar je kunt niet echt slaap 'inhalen'; elke dag een uur te laat naar bed in de hoop dat je in het weekend kunt bijslapen, werkt niet.

Toegevoegd na 1 minuut:
De individuele verschillen zijn overigens groot, hoor. Sommige mensen hebben wel 9 uur nodig, anderen zijn na 5 zo fris als een hoentje. Als hij makkelijk opstaat, overdag niet te moe is en goed functioneert, is er niks mis met zijn bedtijd. Het zijn allemaal maar gemiddelden.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
ik denk dat je samen met je zoon moet overleggen wat de beste tijd is om naar bed te gaan
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Nachtrust is voor iedereen verschillend. Ik zou zeggen dat hij het zelf moet bepalen zodat hij de les zelf kan leren. Je mag dan echter niet accepteren als hij blijft liggen in de ochtend omdat hij moe is.

Heel mijn jeugd was er gezegd. "als je 14 bent, dan mag je zelf bepalen hoe laat je gaat slapen". Het was zover. Ik ging later naar bed en vond het geweldig, maar ik werd wel iedere ochtend stipt 7 uur uit bed gehaald voor school.

Het duurde nog geen 2 weken en ik lag gewoon weer op normale tijden op bed met een wijze levensles die betere blijft hangen dan de "want mama zegt" versie.

Heeft hij moeite met slapen? Dan heeft hij misschien een gebrek aan melatonine. Een stof die je helpt te slapen. Dit kan verschillende oorzaken hebben (hoeveelheid licht etc..)

Is hij één van de vele energydrink verslaafden. Dan raad ik aan om hem dat minder te laten drinken.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Hij heeft geen moeite met slapen, gaat rustig om 0.00/0.30 uur naar bed op n doordeweekse dag. Hij moet 's morgens om 6.45 uur zijn bed uit en heeft daar wat moeite mee, verder is hij niet erg spraakzaam en chaggie op t moment dat hij zijn bed uit gaat. Ik vind t in ieder geval niet raar dat hij nog moe is.
anneliez
12 jaar geleden
ik ben ook niet aanspreekbaar 's morgens als ik uit bed kom, tijd van naar bed gaan heeft waar weinig mee te maken (niets eigenlijk)