Mijn zoontje van acht maanden is hypotonisch en krijgt daarvoor fysio. Zijn motorische achterstand is zo'n 3 maanden. Wat kan ik verwachten?

Mentaal is hij normaal. Verwachting is niet dat er een onderliggende oorzaak is voor de hypotonie. In buiklig kan hij zijn hoofd zon 60 graden heffen. Bij verplaatsing van zijn kantelpunt in zit valt hij om en hij laat zijn benen hangen als je hem horizontaal houdt. Bij optillen onder de oksels lijkt het alsof hij tussen je handen doorglijdt.

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Kinderen
1.3K

Antwoorden (1)

De oorzaak van Hypertonie is te vinden in het volgende:
-de gebieden van de hersenen die voor beweging zorgen (dit is het geval bij kinderen met cerebrale parese);
-het ruggenmerg en de zenuwen die deze gebieden verbinden met de spieren;
-de spieren zelf.
Je geeft zelf aan dat er bij jouw zoontje geen onderliggende oorzaak is te vinden, wellicht kunnen we er dan vanuit gaan dat het zijn spieren zelf zijn.
Op dit moment is hij al onder behandeling van een fysiotherapeut, dat is ook een gangbare behandeling voor deze aandoening. Maar wie heeft je doorverwezen naar deze therapeut? Was het de huisarts, het consultatiebureau of de kinderarts?
Hoe dan ook, degene die je heeft doorverwezen had jou, als moeder zijnde, meer moeten vertellen over zijn aandoening.
Ik kan uit je vraag niet opmaken of je ook al bij een kinderarts bent geweest maar m.i. moet je zoon in ieder geval nader onderzocht worden door een kinderarts. En deze kinderarts kan jou dan gelijk wat meer vertellen over wat je kunt verwachten.
Er zijn een aantal sites waarop de aandoening uitgebreid staat beschreven. Bijvoorbeeld op: http://www.bosk.nl/templates/mercury.asp?page_id=7878
De gevolgen van hypotonie kunnen gewrichtsproblemen, vergroeiingen, achterstand in de ontwikkeling en luchtweginfecties veroorzaken. Ik durf niet te zeggen of dit voor jouw zoon ook op gaat, het kan zijn dat hij niet direct hypotonie heeft maar dat zijn spierspanning gewoon te laag is en dat zijn toestand er slechts aan doet denken.

Nogmaals, ik raad je aan om een kinderarts in te schakelen. En verder: ik wens jullie heel veel sterkte.