hoe snel geven jullie een baby van net 6 mnd een paracetamol zetpil?

ze heeft al 2 dagen koorts boven de 38 graden, nu s koorts ook iets goed dus ben niet persee bang (al bel ik morgen de dokter even want dan zitten we aan de drie dagen grens)
ze is niet erg hangerig en drinkt goed, wel is ze minder vrolijk dan anders, maar een hele zieke indruk maakt ze niet.

ik twijfel of ik er goed aan doe een paracetamol te geven (de lichtste, van 60 mg) wat doen/ deden jullie in zo'n geval

Toegevoegd na 1 uur:
ze hoest wel veel en je hoort sinds gister slijm als ze ademt (ik krijg het er zelf bijna benauwd van) dus morgen zowiezo naar de dokter.

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Kinderen
17.1K

Het beste antwoord

Ik zou haar voor ze gaat slapen zo'n pilletje geven. Dan slaapt ze lekker, en zakt haar koorts wat. En, zoals mijn moeder altijd zei: slaap is de beste medicijn!

Morgen wel even de dokter bellen, en als je twijfelt: nu even de dokterspost bellen. Ze zitten ervoor, en ze geven je beter raad dan dit anonieme, niet gekwalificeerde panel! Sterkte!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Een baby van een half jaar!!
Die geef je toch geen medicijnen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
er bestaat al paracetamol voor nog veeeel jonger, ben geen voorstander van snel geven maar zelf huisartsen en kinderartsen (zowel ziekenhuis als consultatiebureau raden het gewoon wel eens aan hoor, tis echt niet heel bijzonder:)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
dank je, ik heb alleen even met slapen gaan 1 keer wat gegeven en het ging al snel weer helemaal goed met haar temperatuur (voor de rest had ze gelukkig geen last)
dacht al dat het beter was haar lichaampje zelf ook te laten werken.
ook alle anderen bedankt voor het delen:)

Andere antwoorden (7)

Helemaal niet.

"Koorts is een goed wapen tegen infecties, daarom kan je koorts beter niet te snel onderdrukken"

Zorgen dat ze genoeg drinkt en haar verder in de gaten houden, maar zeker niet zelf gaan rommelen met medicijnen.

Alle kinderen worden wel eens een keer ziek. Dat hoort nu eenmaal bij het opgroeien. Ieder keer al je kind ziek is, maakt hij antistoffen aan en wordt zijn immuunsysteem sterker. Het lichaam heeft echter even tijd nodig om die antistoffen aan te maken en de ziekte te verwerken.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Raadpleeg de bijsluiter. Daarin kun je precies lezen wat wel en niet mag.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Bij 38 graden nooit, behalve als ze duidelijk pijn hebben, veel huilen bijvoorbeeld. Als het tegen de 40 graden aanliep gaf ik wel een paracetamol. Dat gebeurt bij zulke kleine kinderen nog wel eens.
Verder is koorts gewoon een goede functie van het lichaam, en als het niet al te gek wordt, moet je dat niet onderdrukken.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Als het kind goed aan te spreken is en goed reageert kan je het rustig een paar dagen aankijken. Koorts is een goed teken want het betekent dat het lichaam zich verzet tegen de ziekteveroorzakers en weerstand aan het opbouwen is. Het is altijd verstandig om de huisarts direct in te schakelen als er sprake is van huiduitslag, lusteloosheid, zeer hoge koorts (meer dan 40 graden C.)en allerlei bijkomende klachten.
Als je baby onder het half jaar is, is het altijd verstandig de huisarts even te contacteren.
Zoals je alles beschrijft hoef je je dus niet al te veel zorgen te maken. Het is nooit prettig als je kind ziek is natuurlijk, maar het ziet er allemaal niet zorgwekkend uit.

Een aantal dingen die je zelf kunt doen;
Geef je baby voldoende te drinken, geef bijv. een extra fles met sap.
Kleed je baby niet te warm aan en zet de verwarming iets lager als je hem al aan hebt.
Geef je baby bij koorts hoger dan 38,5 graden een zetpilletje voor babies (paraetamol) Dit kan voor een keer geen kwaad en maakt het allemaal iets comfortabeler.
Laat je baby goed slapen, maar maak haar wel wakker om te eten en te drinken.

Toegevoegd na 2 uur:
Slijm is erg vervelend, maar hoort er vaak bij. Een baby kan ook al vaker verkouden zijn en kweekt zodoende steeds meer weerstand. Tegen het slijm kan je af en toe eens stomen. Ga lekker met je kindje in een goed stomende doucheruimte zitten en het komt al wat beter los en ze kan al beter ademen als haar neusje ook verstopt zit. Het wil ook wel wat helpen om na het melk drinken iets water te geven, want door melk krijg je ook meer slijm. Ga morgen in elk geval even bij de dokter langs. Die heeft er goede vernevelaars voor of neusdruppeltjes.
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Drinken is natuurlijk heel erg belangrijk bij koorts. Zo'n klein kindje droogt maar al te gauw uit.
amc
12 jaar geleden
Heel juist Kruidenvrouw! (^-^)
Geen paracetamol geven als de koorts niet boven 38 graden komt. Kinderen reageren in het algemeen sneller met koorts dan volwassenen. Een kind heeft koorts als de lichaamstemperatuur boven de 38 graden komt. De koorts op zich hoeft geen reden tot ongerustheid te zijn en hoeft niet behandeld te worden.

Echter bij baby's onder de 3 maanden moet een temperatuur boven de 38º C heel serieus genomen worden. Bij een oudere baby is koorts boven de 39.5º C een reden om extra alert te zijn. Houd een ziek kindje dus altijd extra in de gaten.

Kleed je dochtertje luchtig aan en zorg dat de kamer niet te warm is. Gebruik geen slaapzakje, (je baby kan dan de warmte niet kwijt), maar een dekentje. Heeft je kindje langer dan 3 dagen koorts, neem dan contact op met je huisarts.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Als je het niet zeker weet bel je huisarts, gratis het beste advies. Ook voor ogenschijnlijk kleine dingetjes. Vinden ze echt niet vervelend!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
alleen voor de nacht, en niet te warm aankleden, ze moet wel haar warmte kwijt kunnen, en goed laten drinken,maar met kleintjes nooit te lang aantobben