wat gebeurd er als je koemelk allergie bij baby's niet behandeld?

Een lichte vorm van KMA (alleen spugen en darmklachten) bij een baby. Die baby weigert de dieetvoeding en gaat terug naar de standaard voeding. Spugen blijft, verder doet de baby het heel goed.
Wat zijn de gevolgen voor de baby op langere termijn? Weet iemand dat?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Kinderen
3.5K
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Hoeveel maanden oud?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Het beste antwoord

Je zegt ergens dat de provocatietest nog gaat komen,
dan weet je dus nog niet zeker dat het KMA is.
Nu krijgt ie al een tijdje geen koemelk, de klachten zouden dan al bijna weg moeten zijn.
(een provocatietest is eigenlijk alleen voor de artsen, zelf weet je het tegen die tijd al)

Ik ken zelf alleen een geval van (deels verborgen) reflux. (wat minder spugen en meer krampjes)
In dat geval kwam het spugen vaak een bepaalde tijd na de voeding.
Het schuin laten slapen hielp een heleboel.
Eerst met een paar handdoeken onder het hoofdeind, iets later stapels boeken. Zo schuin zodat de baby nog net geen tuigje nodig had.

Ik ga niet zeggen dat het bij jouw reflux is, maar staar je niet blind op KMA.

Op de lange termijn, onstaan er alleen problemen als het spugen ook door blijft gaan.
En daar hoef je niet vanuit te gaan, veel meer ouders en baby's hebben dit soort problemen dan je denkt.
Als ze binnen de normen blijft groeien hoef je je zeker geen zorgen te maken, komt zeer waarschijnlijk vanzelf goed.

Zelf blijven vragen en zoeken (o.a. hier) kan je verder helpen, in dat reflux geval hebben ze veel zelf uit moeten zoeken. Zowel het consultatiebureau en de huisarts zaten er een paar keer flink naast.
En zeg de moeder dat ze moet luisteren naar haar gevoel. Vaak weet de moeder al lang wat er aan de hand is en wat te doen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Het is zowieso een refluxbaby, vanaf de geboorte al. Daarvoor krijgt hij medicatie. Het spugen doet hij dus altijd al eigenlijk. Maar de kinderarts wil KMA uitsluiten en dat doen door hem een tijdje dieetvoeding te geven en daarna een provocatietest te doen (dubbelblinde).
Ik staar me niet blind op kma hoor, had er zelfs niet echt bij nagedacht, de KA kwam er mee. Inmiddels weer even terug gegaan naar standaard (deels) want het eten ging echt niet meer.
Hij groeit overigens prima, komt goed aan en doet het goed. (met de andere voeding) alleen dus veel maag/darmproblemen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Die kleine waar ik het over heb is nu bijna 6 maanden,
met een maand of 3 begonnen ze met scheefliggen: zeer snel verbetering.
(boeken onder de poten bij het hoofdeind kan ook)
sinds ongeveer een maand gaat het goed, ligt ook al weer een tijdje normaal. Huisarts wilde helemaal van de borstvoeding af en best zware medicijnen.
Medicatie wilde ze niet en borstvoeding stoppen vonden we ook onzin.
Was ook niet nodig, maar achteraf makkelijk praten. Ook lastig omdat ik maar één geval goed ken en dus ook maar één oplossing weet, die natuurlijk niet voor iedereen de goeie is. Jouw geval klinkt ook iets erger.
Ken trouwens wel meerdere gevallen maar niet van dichtbij.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
De medicatie helpt bij hem gelukkig erg goed, het zuurbranden is er stukken minder door. Hij rook ook altijd zuur uit zijn mondje. Het scheefliggen hielp hier helemaal niet, alleen geheel rechtop zitten. Hij slaapt dus vooral op zijn zij maar draait door naar de buik, zelfs in een zijligkussen. Dus ik laat het maar. Dat doet het minst pijn zeggen de artsen. En hij is inmiddels sterk genoeg gelukkig.
Inmiddels zijn we overgestapt naar iets minder heftige dieetvoeding, dat eet hij wel. Dit in overleg met de arts. Tot nog toe reageert hij hier goed op, geen rare bijverschijnselen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
bedankt voor het meedenken!

Andere antwoorden (3)

Probeeer eens op alternatieven zoals soja melk of geiten melk.

En de antwoord op je vraag is dat het lang durig last krijgt van steken in de maag en vaak misselijk en eeuwig durende loopneus. Ik had dat namelijk ook vroeger sinds soja melk ben ik er vanaf.

Succes
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
ondervoeding, omdat hij veel spuugt. en de baby weinig slaap en onrustig door de kramp.

de baby zal het nu wel heel goed doen maar hij loopt veel voeding mis door het spugen en slaap tekort door de krampen. hierdoor is de kans dat hij een groeiacherstand oploopt
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Je schrijft het spugen blijft, maar verder doet hij het heel goed. Dus dat klinkt alsof hij geen pijn in zijn buik heeft of overmatig huilt.
En hoeveel spuugt hij dan, een mondje of meer?

Koemelkallergie groeien de meeste kinderen overheen. Als hij verder geen klachten heeft en het spugen niet excessief is, de ontlasting goed is en hij goed groeit, zou ik me verder geen enkele zorgen maken voor de lange termijn.

Echter is er meer aan de hand dan af en toe een beetje spugen, dan zou ik in overleg met het consultatiebureau gaan wat voor voeding hij wel lust.

( is het niet mogelijk om de dieetvoeding half om half met gewone voeding te doen zodat hij aan de smaak went en je het dan langzaam invoert? )
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Hij spuugt vrij veel, soms mondjes, soms golven. Truitje of 4 per dag nodig.
Half om half is nu niet mogelijk omdat hij binnenkort een provocatietest krijgt, er mag dan geen enkel koemelkeiwit in zijn lichaam zitten. Dus direct overgegaan.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
maar als hij binnenkort een test krijgt, dan krijgt hij nu ook geen normale voeding, dus op dit moment heeft hij volledige dieet voeding?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
nee, teruggegaan naar deels dieet, deels standaard omdat hij pertinent blijft weigeren. Hij kan uiteraard alleen een test krijgen als hij volledig op dieetvoeding zit
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
heel veel succes ermee!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
bedankt! We zijn inmiddels terug gegaan naar een ander soort dieetvoeding, dat lijkt redelijk goed te werken en hij lust het graag. Hopen dus dat het aanslaat!