Wat moet ik doen als mijn kind van 2 wordt gestoken door een wesp?

Zojuist kon ik gelukkig net op tijd voorkomen dat mijn zoontje met zijn blote voeten op een wesp ging staan. Maar wat had ik nou moeten doen als hij wel zou zijn gestoken?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Kinderen
1.9K

Het beste antwoord

1. Rustig blijven en zoontje neerzetten op een stoel.
2. Verwijder de angel en zuig het gif er met je mond of een insectenpomp uit (spuug het daarna uit)
3. Even het wondje ontsmetten en een pleister erop.
4. Waarschijnlijk doet het nog even pijn, maar de kans is klein dat er iets aan de hand is, je zoontje kan wel allergisch zijn daarom altijd gif en angel verwijderen. Als hij allergisch is gaat het ontstekken en wordt hij ook ziek, raadpleeg dan meteen de dokter.

Zorg ervoor dat de angel veilig weggegooid wordt, een dode wesp kan nog altijd steken.

Toegevoegd na 4 minuten:
En belangrijk, kalmeer je zoontje natuurlijk. Leg er een snoepje op en de pijn zal vaak al snel vergeten zijn.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Een wesp laat geen angel na. Dit in tegenstelling tot een bij.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Oh ja, bij is zelfmoord, alleen heel soms blijft die zitten. Klopt helemaal, maar de laatste zin is tegenstellen: Als je op die wesp stapt en hij blijft liggen kan hij nog steken. Stom, 2 en 4 even bij en wesp door elkaar gehaald.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Een wesp schijnt zijn angel wel te kunnen verliezen.
En wat dat snoepje betreft... daar ben ik zelf geen voorstander van, troosten doe je niet met snoep, vind ik.

Andere antwoorden (3)

Wij hebben altijd gesmeerd met een verse doorgesneden ui, dat hielp wel! Gif eruitzuigen helpt niet helaas...

Toegevoegd na 11 minuten:
Correctie, gif eruit zuigen is niet toereikend in geval van een allergische reactie. Bij normale omstandigheden wil het wel eens helpen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Je kunt bij de drogist een setje kopen met een soort vacuümpompje met verschillende maten opzegstukken.
Dit op de plek zetten en pompen tot de huid in de zuigmond omhoog komt.

Daarna smeren met een zalf van vsm (ben even de naam kwijt... Maar makkelijk bij een drogist te krijgen!)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Wat is een insectensteek?

Meestal is een insectensteek onschuldig en zorgt die alleen voor wat licht ongemak. Als het slachtoffer verschillende keren gestoken is, kan de ingespoten hoeveelheid gif toch voldoende zijn om een zeer ernstige allergische reactie uit te lokken. Ook kan een steek in de mond- of keelholte levensbedreigend zijn, omdat de zwelling de luchtweg kan belemmeren.
Wat stel je vast bij een insectensteek?

Een insectensteek of -beet.

Wat doe je bij een insectensteek?

Waarschuw 112 als het slachtoffer allergisch reageert of in de mond of keel is gestoken.
Koel de plaats van de insectensteek af met ijs om zwelling, jeuk en pijn te beperken. Een jeukwerende lotion of zalf kan ook helpen.
Indien de angel nog in de huid steekt: gebruik dan een vingernagel of de botte kant van een mes om de angel weg te schrapen. Neem geen pincet, want hiermee zou je het achtergebleven gifzakje kunnen samendrukken
waardoor het resterende gif in de bloedsomloop terecht kan komen.

Toegevoegd na 25 seconden:
Bron: Rode kruis