Valt er meer regen gemiddeld per jaar als je aan de Noordzeekust woont, of bijvoorbeeld 30km verder?

Bijvoorbeeld: Valt er meer regen (uren) / mm in Egmond aan Zee of in Amsterdam gemiddeld per jaar?

2 jaar geleden
in: Natuur
1.2K

Antwoorden (1)

Daar is niet zo maar iets over te zeggen.

'Ondanks het imago van regenland, regent het gemiddeld slechts 7,6% van de tijd. In de zomer is er vooral op grasland een verdampingsoverschot (of neerslagtekort), maar gemiddeld is er jaarlijks een neerslagoverschot, het grootst op de Veluwe. Het natst zijn de Veluwe, Drenthe en Zuid-Limburg, het droogst het centrale deel van Limburg met minder dan 700 millimeter (mm).

Gemiddeld valt er per jaar 690 tot ruim 900 mm aan neerslag in Nederland. De droogste plaatsen komen voor in het zuidoosten van Nederland (Midden-Limburg), de natste op de Veluwe.

In de zomer valt de regen in de regel met grotere hoeveelheden dan in de winter. Door de warmte kunnen fikse buien ontstaan, waardoor dan in korte tijd meer regen valt dan in de koude periode van het jaar. In de nazomer en herfst vallen de zwaarste buien vaak in de kustprovincies, omdat het warme zeewater de buien dan activeert.

Gemiddeld over de zomermaanden juni, juli en augustus lopen de totale hoeveelheden neerslag uiteen van ongeveer 180 mm langs de Noord-Hollandse kust tot 215 mm in het binnenland. Aan de kust valt in de herfst omstreeks 250 mm. Zware buien leveren soms meer dan 20 mm in een kwartier op, wat gemakkelijk tot wateroverlast kan leiden. De grootste hoeveelheden vallen tijdens onweersbuien en op buiige dagen zijn etmaalhoeveelheden van enkele tientallen millimeters zeker in de warme periode van het jaar geen uitzondering.', vind je op https://nl.wikipedia.org/wiki/Klimaat_van_Nederland#Neerslag