Wat halen ze uit een termieten hoop?

In minuut 5:15 van het onderstaande filmpje loopt een man naar een termieten hoop (volgensmij een termieten hoop) toe en neemt hij die hoop als het ware mee, wat kunnnen ze uit zo’n termieten hoop halen en waarom moeten ze dat verbranden eerst.

Mvg

3 jaar geleden
in: Natuur
2K
Amadea
3 jaar geleden
Lijkt niet op een termietenhoop. Hij hakt stukken harde grond uit en in brokjes, verandert iets aan de samenstelling ervan door er een vuurtje op te branden en kan het na toevoeging van water als cement gebruiken.
ronron1212
3 jaar geleden
daar wordt een ondergronds huis gebouwd
Amadea
3 jaar geleden
Maar mocht het wél een termietenheuvel betreffen, dan is die samengesteld uit aarde, gekauwd plantenmateriaal dat als bindmiddel gebruikt werd en uitwerpselen en speeksel van de termieten. Mogelijk dat je door het verbranden dat bindmiddel overhoudt.

Het beste antwoord

Termieten hebben grond in een zeer kleine hoeveelheid naar boven gebracht en op zijn plaats gecementeerd (geplakt). Ze hebben verschillende manieren om deze korrels of gronddeeltjes op hun plaats in de heuvel te laten kleven. Het kan zijn met sap (spuug) uit de mond of maag van de termiet, of het kan zijn met een zeer kleine hoeveelheid van de eigen uitwerpselen (mest) van de termiet. In feite kleven gronddeeltjes zo dicht aan elkaar dat het bijna lijkt alsof de termietenheuvel van cement is gemaakt.

Op sommige plaatsen, zoals in het zuiden en zuidwesten van Tanzania en centraal Angola, gebruiken ze termietenheuvelgrond om wegen en paden te verharden.
In het noorden van Botswana bouwen ze kleine dammen uit aarde van termietenheuvels.
In Brazilië en Guyana zijn er stenen van gemaakt.
In Sri Lanka staan 1500 jaar oude gebouwen met gepleisterde muren - en het pleisterwerk is afkomstig van termietenheuvels.
In Tanzania worden grote opslagpotten voor graan gemaakt van stro, riet, sisal of bamboestrips en van binnen en van buiten gepleisterd met cement gemaakt van termietenheuvelgrond. Dit houdt ongedierte uit het graan.

Het ‘cement’ wordt zo door mensen gemaakt:
Schep de gereinigde grond in een emmer. Voeg water toe om de brokken te bevochtigen. Bewerk het met je handen zodat het harde spul zacht wordt. Blijf een beetje water toevoegen - en al snel heb je een dik, soepachtig mengsel als modder.
Op dit punt kun je beginnen met het toevoegen van schone klei aan het mengsel. Afhankelijk van het soort klei, zou je tot vier keer zoveel klei kunnen mengen als termietengrond.
Nadat het volledig is gemengd, laat je het dikker worden. Het zal na een dag of twee droog zijn.
SimonV
3 jaar geleden
Mikaapje
3 jaar geleden
Is dat ook terracotta? Door de benaming TER(mieten)cotta
Mikaapje
3 jaar geleden
Doen ze het ook in brand zetten dat het wat zachter is ofzo?
SimonV
3 jaar geleden
terracotta komt uit het Latijn: terra [aarde] en cotta [gebakken]
termiet uit het Latijn: termes [houtworm] Het branden kunnen ze doen om het materiaal te reinigen.