Wat voor steen is dit?

Vanuit een erfenis heb ik deze steen gekregen, maar ik heb geen flauw idee wat het is. Hij is behoorlijk groen, en glinsterend op sommige plekken. Wie weet dit?

Picture for question
Verwijderde gebruiker
3 jaar geleden
in: Natuur
2.1K

Antwoorden (2)

Het zijn vooral die rode spikkels die mij intrigeren. Ik moet denken aan een steen in mijn mineralenkast waar robijn in zit.

Als ik zoek op "groene steen met robijn" krijg ik als resultaat: zoisiet. Zou dat een mogelijkheid kunnen zijn?
3 jaar geleden
Het is een van de vele soorten koper-erts. De groene ertsen bevatten meestal veel Kopercarbonaat met de chemische formule Cu2CO3(OH)2. Het wordt in de natuur veelal samen gevonden met het verwante azuriet (Cu3(CO3)2(OH)2).
In minerale vorm (halfedelsteen) zou het Malachiet zijn, dat veel in sieraden wordt gebruikt.