Scheid je je afval?

Sinds het initiatief 'Plastic Heroes' ook in onze gemeente is gerealiseerd, wordt hier sinds kort werkelijk alles gescheiden verzameld. Papier, plastic, groente- fruit- en tuinafval, glas en klein chemisch afval.

Scheid jij keurig al je afval?
Of, hoever ga jij hier in mee?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
in: Milieu
1.5K

Antwoorden (13)

Ik scheid helemaal niets. Vroeger wel papier, maar zonder krant is dat ook niet echt meer de moeite.

Ik vind dat het niet onze taak hoeft te zijn, maar dat van een afvalverwerkingsbedrijf.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Papier scheid ik van de rest. Om ander afval te scheiden, zijn er in mijn buurt weinig mogelijkheden.
14 jaar geleden
Glas, GFT en ander afval.
Oud papier en toen het nog kon ook blik afzonderlijk.
Batterijen en spaarlampen breng ik zelf weg naar een verkoop punten.
Oude kleren, schoenen en zo heb ik eergisteren nog weg gebracht.

Toegevoegd op 21-05-2009 12:21:58
Plastic tassen gebruik ik als afvalzak.
Gebruik permanente tassen en die heb ik meerdere.
Er staat er meestal wel een in de keuken en een in de auto of in de hal bij de deur.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
In onze gemeente wordt groenafaval, restafval, chemisch afval en sinds kort ook plastic gescheiden verzameld.

Groen en restafval is makkelijk. Elk huishouden heeft twee kliko's een groene en een zwarte. Die worden wekelijks geleegd. Overig afval kan je gratis naar een inzamelpunt brengen waar je hout, glas, metaal chemisch en apparaten e.d. kunt scheiden. Soms zijn er ook bakken voor kleding. Kranten worden aan huis opgehaald. Dat heeft de gemeente heel goed geregeld, want al het afval dat gescheiden is aangeleverd wordt ook werkelijk gescheiden verwerkt. Het meeste groenafval wordt door de plantsoenendienst verwerkt tot compost. En voor het meeste afval hoef je het alleen thuis gescheiden te bewaren, maar niet apart weg te brengen. Dat scheelt al heel veel ongemal.

Op de vraag, scheid je je afval zeg ik ja. Ik vind het ook erg belangrijk.

Sinds kort is de gemeente begonnen met het scheiden van plastic afval. Dit wordt ook aan huis opgehaald en dat is al een goed begin. Ik zou er niet zo snel aan meedoen als ik al het plastic afval apart naar een bak in de wijk moest brengen, zoals dat met glas wel gebruikelijk is. het enige punt is dat de gemeente elk huishouden een aantal zakken heeft gegeven. Het was handiger geweest om een extra kliko uit te delen, hoewel niet iedereen misschien ruimte heeft om die op te slaan. Ik denk dat ik zelf een eigen afvalbak ga kopen om het plastic een maand te bewaren. Het enige dat ik zelf niet zo prettig vind is dat ál het plastic afval verzameld wordt, ook plastic van vleeswaren of slabakjes waar nog wat resten voedsel in zitten. Dat gaat na een maand wel stinken. Ik ben daar nog niet helemaal uit. Maar ik vind het een goed idee en werk er graag aan mee.

Toegevoegd op 21-05-2009 12:22:48
Ik vond onderstaande afbeelding wel typerend voor de wisselende reacties. Het geeft echter niet mijn mening weer!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Nee, ik scheid niets.
Never did, never will.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Alleen papier en glas. De rest is namelijk de moeite niet waard; uiteindelijk wordt het toch weer op een grote hoop geflikkerd. Het is allemaal leuk bedoeld hoor, afval scheiden, maar het heeft als enige effect dat mensen het idee hebben dat ze iets kunnen doen, en zich dus goed kunnne voelen en minder machteloos.
Wat een stuk meer helpt: neem groene stroom. Dat heeft wel effect...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Die grote hoop is domweg niet waar,
daar is de grondstof net iets te kostbaar voor voor de verwerkers.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
de waardevolle dingen gaan allemaal in de grijze bak, groenafval is nu eenmaal niks waard. Dat er uit die grote hoop weer waardevolle grondstoffen worden gehaald is zeker waar, maar daar kan ik geen invloed op uitoefenen. . .
Ja, ik scheid:

- papier
- gft
- gft geschikt voor mijn composthoop
- glas
- chemisch afval
- batterijen
- gebruikte, maar nog goede kleding

En zodra er bij mij in de buurt bakken komen voor plastic ga ik dat ook scheiden.

Voor mij een kleine moeite en mijn dochter van 3 zal me over 20 jaar dankbaar zijn.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Wij mogen hier nog steeds alles in de centrale container gooien. Dus tot zover scheid ik ook mijn afval...

Maar wat maakt het uit? Het komt al jaren in één en dezelfde vuilverbranding terecht...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
is gewoonweg niet waar
Ik scheid keurig me afval.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Daar zullen ze op de vuilverbranding blij mee zijn...
Ja wij scheiden hier in huis:
-Papier
-Glas
-Blik
-Plastic
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik scheid de klassiekers : papier en karton, pmd, huisvuil, tuinafval, chemisch, olie en soms vraag ik me af na een week of het niet zinvoller zou zijn om aan de bron te beginnnen: nl. alle voeeidngswaren kopen zonder" hyper- verpakking"Dat zou al meer dan 50 % uitmaken van het totale afval. is dat niet de taak van de producenten of de warenhuizen om hun leveranciers te verplichten bio-fabreekbaar verpakking te gebruiken. Idem voor blik :een toeslag zals in duitsland. Hoeveel roesten er nu niet in de natuur, lans autowegen ,op stranden???Als burger bewust maar dan iedereen ook in de voedselketting.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
In 1e instantie dacht ik: nee, ik scheid eigenlijk helemaal niks. Maar nu ik erover nadenk: ik gooi lege batterijen o.i.d. niet in de kliko en glas gaat ook de glasbak in..... Ja dus.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik hen een blauwe bak (papier). Kan ik aan de straat zetten.
Een groene bak (GFT). Kan ik ook aan de straat zetten.
En bij de plaatselijke supermarkt staat een glasbak en een kleding bak. Hier kan ik direct alles kwijt.
De plaatselijke apotheker neemt niet gebruikte medicijnen in.

En als ik naast de glasbak ook mijn plastic kwijt kan, best.

Alles wat ik dus niet direct kwijt kan gaat bij mij in de grijze bak.

En chemisch afval? Die doos staat ongebruikt in de schuur.
Je moet al bijna bij toeval de chemokar kunnen tekkelen. (Volgens mij rijdt deze al een paar jaar niet meer door de straten)

Toegevoegd op 25-05-2009 17:21:14
Zag nog net even baterijen staan. Die gaan kun je in een plaatselijke supermarkt gewoon deponeren. Staan speciale bakken voor.
Dus die wel.