Spaarlampen op het toilet: aanlaten of uitdoen?

Op mijn werk hangen spaarlampen in de toiletten. De toiletten worden behoorlijk veel gebruikt, er zit heel regelmatig iemand op (groot bedrijf). Zonder licht is het er te donker, dus de lamp moet aan.

Als je spaarlampen vaak aan- en uitdoet, gaan ze sneller kapot, maar het stroomverbruik vermindert.

Wat kunnen we het beste doen na een toiletbezoek: de lamp aanlaten, dus iets meer stroomverbruik? Of de lamp uitdoen, dus meer grondstoffengebruik en energiegebruik om steeds nieuwe spaarlampen te maken?

Ik vermoed dat je, puur cententellend als bedrijf, de lampen het beste aan kunt laten - nieuwe lampen kopen plus technicus die ze vervangt is duurder dan een beetje extra stroomgebruik. Maar hoe zit dat als je het milieu bekijkt?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
in: Milieu
3.5K

Het beste antwoord

Een standaard spaarlamp kun je het best (tijdens kantoortijden) laten branden omdat de lamp anders snel kapot zal gaan. Deze slijt namelijk enorm snel als je hem vaak aan en uit zet.
Je kunt tegenwoordig ook een speciale spaarlamp kopen die speciaal gemaakt is voor toilet- of sensorlamp die je vaak tegenkomt in de achtertuin.
Een nog betere oplossing is LED-verlichting. LED heeft enorm veel voordelen en gaat enorm lang mee. De lamp heeft geen opstarttijd (direct de juiste lichtsterkte), is veel zuiniger dan de beste spaarlamp, is niet giftig en is perfect voor toiletverlichting of sensorlampen. LED verlichting vervangt daarnaast alle soorten lampen: halogeen, normale vittingen en sinds kort zelfs TL-buizen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (5)

Ik zou ze laten branden en een negatief milieuaspect zie ik niet. Het zal in elk geval geen grote invloed hebben op het milieu.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Laat maar aan. Jij zet je monitor ook niet uit als je even naar het toilet gaat?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Eén van de tips die milieucentraal geeft is:
•Voor plekken waar de lamp minder dan drie minuten wordt gebruikt en/of veel wordt aan- en uitgeschakeld, zijn speciale spaarlampen te koop die geschikt zijn voor veel aan- en uitschakelen.

Toegevoegd op 18-05-2009 18:22:18
Kleine aanvulling:
Regelmatig aan en uit doen van TL- en spaarlampen kost geen extra energie. Het kan wat extra slijtage geven. Vuistregel: verlaat u een ruimte voor langer dan 3 minuten, dan loont het de lamp uit te doen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik zou ze gewoon uitdoen als je de ruimte verlaat, net als je dat met een 'gewone' lamp zou doen. Denk niet dat ze er echt extreem veel eerder mee ophouden daardoor.

Het mooiste is natuurlijk een sensor met bewegingsdetector die de lampen aanschakelt zodra er iemand het toilet betreedt, en het licht na verloop van tijd weer automatisch uitschakelt als er niemand meer is.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Gebruik LED verlichting, daarbij maakt het niet uit hoe vaak je ze aan en uit doet.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Het gaat om de lampen in het toilet op het bedrijf. Die kan ik bezwaarlijk vervangen door LED-verlichting....