Moet je de potten voor de glasbak schoonmaken of kunnen ze er vies in?

Ik haal wel de deksels eraf, maar maak ze niet schoon (kost zoveel water, denk aan pindakaaspotten).

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Milieu
11.3K

Het beste antwoord

Schoonmaken is niet nodig, dat doen bacteriën voor ons.

Voldoet het glas aan de gestelde normen, dan wordt het op het terrein gestort. Hier doet de natuur haar werk: de organische resten van voedsel en drank worden door bacteriën afgebroken! Afhankelijk van de vervuilingsgraad en onder meer de weersomstandigheden - ligt het glas drie tot tien weken schoon te worden. Na dit proces, zijn de glasscherven klaar om naar de glasfabrieken te worden vervoerd om aan een nieuw leven als glazen verpakking te beginnen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
wat een leuk plaatje, goeie link. +
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Briljant4u, dankjewel.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
welcome! jij hebt sowieso meestal goede informatieve antwoorden

Andere antwoorden (11)

Die worden goed gereinigd in de fabriek en wassen moet niet.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
glas wordt altijd uitgebreid ontleed voordat het weer de ovens ingaat.. dus het maakt weinig uit
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
ik spoel ze altijd even uit..vanwege de stank die kan ontstaan, en de vliegen die op de resten afkomen
als iedereen vuil glas weg gooit kan je niet meer langs de glasbak lopen, omdat de glasbak niet dagelijks word geleegd
dus even omspoelen..
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik ben bij de glasrecyclingfabriek geweest en daar maken ze echt alles schoon. Ze sorteren eerst al het niet glas eruit. Je staat er verbaasd van hoeveel wapens er in de glasbak gevonden worden. Dan wordt machinaal de kleur bepaald en wordt alles gewassen e.d. Dus dit hoef je echt niet zelf te doen tenzij je ze eerst lange tijd verzamelt dan lijkt het me voor jezelf prettig als je ze eerst omspoelt.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
wapens? jemig!
`T beste is natuurlijk even omspoelen.
En als je `t te veel water verspilling vindt hier een tip;

Doe warm water in de pot met een druppeltje afwasmiddel laat het een nacht staan.
Dan is alles albehoorlijk geweekt en nog ff 1x om spoelen en hij is zo goed als schoon.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik gooi ze gewoon vies in de glasbak.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Als de glasbak vol is, haalt een vrachtwagen van de glasinzamelaar de inhoud van de bak op. Dit glas wordt naar de glasverwerkingsinstallatie gebracht.

Omdat andere zaken dan glas de productie van nieuw glas kunnen verstoren, wordt het glas hier schoongemaakt. Grote doppen en dekseltjes en andere zaken die niet in de glasbak horen worden handmatig verwijderd. Lichtere materialen, zoals doppen, deksels, papier en plastic worden met behulp van luchtstromen, magneten en lasers verwijderd. Het wassen van het glas is niet nodig. Ook wordt het glas in kleine stukjes gebroken. De zuivere glasscherven gaan na een strenge controle naar de glasfabriek. Je hoeft ze dus niet te wassen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
het MOET dus niet, maar het zou de glasverwerkers wel kosten besparen om het toch te doen. Hoe meer troep ze eruit moeten zuiveren, hoe duurder het proces (soms moet een stapel glas zelfs twee keer door de wasstraat).
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Zelf vind ik een compromis tussen "goed bezig voor het milieu" en niet teveel moeite, door de potjes relatief schoon in te leveren. Dus laatste restjes omspoelen en bij de rest doen (potje bruine bonen bijvoorbeeld) of de pindakaaspot leger te maken met een stukje brood op de vork. Deksels gooi ik toch vaak mee de glasbak in maar dan wel losgeschroefd (die kunnen er ook makkelijk uitgehaald worden met magneten). Naast de glasbak staat bij ons een prullenbak, maar die is vaak vol. Vooral bij nog natte en vettige potjes gaat de deksel er pas op het laatste moment af omdat ik anders een vieze boodschappentas heb.
Wij gebruiken altijd het laatste afwaswater om dergelijke potten toch enigszins schoon aan te bieden.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Rieneke1
13 jaar geleden
goeie tip!
dus jij bent ook niet aan de afwasmachine keesje? :)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Nee,Rien,ten eerste hebben we er geen plaats voor en verder ben je met een 2 persoonshuishouden zo door de afwas heen.
Rieneke1
13 jaar geleden
is wel lekker ook toch, met je handen in het warme sop:)
ben geen juffrouw de mier in het huishouden, maar aan afwassen heb ik geen hekel.
Heb je wel eens een ledeging gezien van een glasbak, ik gok erop dat niet een potje nog heel is, en dus lijkt het mij ook zinloos om die helemaal schoon te maken. En het glas wordt hergebruikt dus echt wel goed schoongemaakt, beter dan dat wij kunnen thuis :)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Het schoonmaken moet je juist wel doen anders gaan er vogels aan dood.
Het schoonmaken van zeker pindakaas- en mayonaisdpotten moet je juist wel doen anders gaan er vogels aan dood. Het beste antwoord is helaas niet het beste antwoord.
Toegevoegd op 18 juni 2020 05:30: tekst