Wat is beter voor het milieu. Een plastic tas of een papierentas?

Natuurlijk is geen tas het milieu vriendelijkst. Maar als je in een winkel spullen hebt gekocht en je wilt een tasje erbij, welke is dan het milieuvriendelijkst?

Deze gegevens heb ik....
Een plastic tasje is van de rest productie van olie, en is tegenwoordig milieu biologisch afbreekbaar gemaakt.

een papieren tas kost een boom, bij recycled papier worden er zware gemicalien toegevoegd (om er een papje van te maken) en kost weer een hoop energie om er weer papier van te maken.

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Milieu
1.5K

Het beste antwoord

Er zijn ook tassen gemaakt van maïsolie of zoiets. Het lijkt heel sterk op plastic, maar kan worden afgebroken door de natuur.
Wat ook een leuke bezigheid is: van afval zelf tassen (of andere spullen) maken. Bijvoorbeeld van lapjes stof of stukken plastic.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (9)

ik kies voor een plastic tas, omdat je die nog vaak kan hergebruiken.
13 jaar geleden
Rieneke1
13 jaar geleden
als je een plastic zak maandenlang gebruikt (wat ik doe), dan is dat toch duidelijk het milieuvriendelijkst? boodschappen doe ik trouwens gewoon met een boodschappentas, die jaren meegaat.
in m'n handtas heb ik standaard een flinke plastic tas zitten voor impulsaankopen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Jij impulsaankopen? Rieneke en je oogt zo bedachtzaam.
Toch maar een plusje en hoe is het met de paperassen afgelopen?
Rieneke1
13 jaar geleden
dank keesje :))
de paperassen zijn er nog, maar ik weet nu wat ermee te doen.
en impulsaankopen zijn zo leuk!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Helemaal mee eens, want los van alles gaat zo'n plastic tas heel lang mee, en als ie echt op is gooi ik 'm weg.
Een papieren tas overleeft het niet lang als ik die hetzelfde behandel (opgevouwen in m'n rugzak laten zitten voor als ik 'm eens nodig heb).
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Zo had ik er nog niet over nagedacht. Ik neem echter altijd een rugzak mee dan hoef ik gene plastic tas te gebruiken ;)
Het ligt er aan of je vaker dezelfde tas gaat gebruiken en niet steeds een nieuwe gebruikt.

Ik denk dat de beste boodschappentas een linnen of katoenen tas is, deze is duurzaam en vaker te gebruiken waardoor er minder geproduceerd hoeft te worden, wat beter is voor het milieu
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
een papierentas, los van recycling van producten (wat beter is voor de natuur) maar als je plastic in de natuur gooit duurt het veel langer voordat dat afgebroken is dan een plastic tas.
los daarvan gaat er een flink proces aan vooraf voordat je uit ruwe olie, plastic hebt gemaakt.
bomen worden tegenwoordig gekweekt om weer dood te maken voor bijvoorbeeld papier.(natuurlijk worden er ook wel bomen kapot gemaakt die er niet voor gekweekt zijn) maar de natuur zal beter kunnen omgaan met papier dan met plastic.
als je alleen al kijkt hoeveel plastic er op bepaalde plekken in de zee rond drijft en nooit opgeruimd en gerecycled wordt en hoeveel dieren het in hun maag hebben zitten dan is dat niets vergeleken met papier.
het kost wellicht een "gekweekte"boom maar de natuur kan het beter verwerken dan plastic.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Neem gewoon - net als ik - zelf een tas mee van huis. Dan maakt het niet uit of het papier of plastic is.
Als men ziet dat je een tas bij je hebt vragen ze vaak niet eens meer 'tassie erbij?'
Alhoewel....je hebt er hardnekkige bij zitten.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Plastic tassen zijn vele malen te gebruiken en wij gebruiken ze als hun levenseinde nadert nog 1x om allelei plastic afval in te stoppen en die daarna in de grote plastic afval zak te deponeren, die 1x in de 2 weken wordt opgehaald.
Wij prefereren dus plastic exemplaren.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
ik denk een papierentas dan plastic maar alles niet goed
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
ik zou kiezen voor papier. ook plastic tassen gaan kapot. Het plastic komt ook vaak van gerecycled materiaal of zoals je zegt van resten van olie. om hier een tas van te maken komt ook weer veel CO2 vrij en weegt zeker op tegen papierrecycling. Verder raak olie op en hout niet als we FSC hout gebruiken.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
ik ga toch voor de plastictas deze kan ik dan vaker gebruiken. Maar als ik van te voren weet dat ik wat ga kopen neem ik mooi mijn linnen tas mee.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Papier geeft bij productie meer vervuiling (afval water oa) dan die plastics welke nu voor die tasjes gebruikt worden. Ook heb je veel meer energie nodig voor de papier productie dan bij de productie van polyethyleen (=grondstof voor die tasjes), zeker per tas.

Dit was anders toen nog overal PVC voor gebruikt werd. Dat is nl. wel een giftige stof met veel risico's (vooral bij brand)

Dus tegenwoordig kies ik voor plastic.