Heeft begraven nog meerwaarde ?

In deze tijd van overbelast milieu is het toch eigenlijk niet meer verantwoord ?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
in: Milieu

Het beste antwoord

het heeft een meerwaarde voor personen die belang hechten aan rituelen, aan traditie. Een graf bezoeken en even praten met een dierbare is een verwerking van het afscheid. Het heeft dus een meerwaarde voor mensen. De stelling van het overbelast milieu verdwijnt in het niets als je een reeële vergelijiking maakt met CO2 uitstoting, plastic en blikrommel. Alhoewel ik zelf voor crematie opteer voor andere redenen , heb ik respect voor degenen die het volgens de aloude regels van onze voorvaderen deden.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (5)

Dat hangt ervan af, Hamabo...

Ben jij gehecht aan wereldlijke zaken of niet, dat is de vraag?
Je kunt een persoon zien als auto/bestuurder, dat heb ik al meerdere keren uitgelegd. De auto is materie en stopt, de bestuurder is de ziel en stopt niet... Als de ziel uit het lichaam geraakt, dan ziet iedereen dat je niet slaapt maar ontzield bent...

Nu kom ik terug op de eerste vraag, ben jij gehecht aan materie of niet? Ben je dat wel, dan heeft de bestuurder er baat bij dat het begraven wordt. De hechting komt van de bestuurder, omdat de bestuurder een wil heeft en de auto niet... Dus als je de bestuurder de kans geeft om af en toe naar de auto terug te komen waar hij al die jaren in rond gereden heeft, dan helpt dat afscheid te nemen. En als je de auto met vuur gaat vernietigen dan is dat voor de bestuurder een shock, en niet plezant...
Ben je meer oosters aangelegd en maalt niet om materie, dan zou ik zeggen dan stook het maar op, je was er toch niet gehecht aan, dus maak er een feestje van...
Maar de meeste westerlingen zijn heel erg gehecht aan materiële zaken, dus meestal is begraven hier op zijn plaats...
Of je nu niet gelooft wat ik zeg, of je twijfelt, hoe zou het zijn als je dit niet aanneemt en later als het te laat is uitvind dat het nou wel klopte wat er hier geschreven staat...
En als je bewijs wilt van een gerenommeerde schrijver, dan neem wat boeken van Jozef Rulof, hij is een Nederlandse schrijver die pas onlangs gestorven is en hij heeft een 30tal boeken geschreven die allemaal hierover gaan. Je mag ze niet van me lenen, maar als je werkelijk interesse hebt, dan beveel ik je die aan...

dank je...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
als je kadavers gewoon laat liggen beginnen ze zo te stinken
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik vind 'vriesdrogen' een mooie, schone oplossing. Zie link. Jammer dat het energieverbruik ervan vrij hoog is (wat het milieuvoordeel weer teniet doet).
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik hoorde recent op het nieuws dat al het as van crematies ook funest is voor de natuur. Volgensmij maakt het al met al niet zoveel uit.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Natuurlijk wel. We creëren daarmee weer brandstof voor generaties ver na ons. 't Is allemaal organisch materiaal, op de spijkers na.