Kan ik met een warmtepomp tot 3km diepte gaan?

een jaar geleden
in: Milieu
2.9K
ronron1212
een jaar geleden
Hoezo 3 km diep weet je wat een gat boren kost tot die diepte
Inekez1
een jaar geleden
Dat ligt eraan waar je woont. Niet elke grondsoort en locatie zijn daarvoor geschikt en/of toegestaan.
TurfGraver
een jaar geleden
Je zal een beste pomp moeten hebben om vloeistof 3 km op te pompen. :x
ronron1212
een jaar geleden
@Turfgraver hoezo vloeistof?
TurfGraver
een jaar geleden
@ronron1212, koudemiddel of water.
Of wil je voor de lol gaten boren?
ronron1212
een jaar geleden
Een warmtepomp is een andere manier om te verwarmen cv plus warmte pom of alleen een warmtepomp werkt meestal op elektra lees er eens over @TurfGraver
Cryofiel
een jaar geleden
@ronron1212 inderdaad, even inlezen.

Dan ontdek je dat een warmtepomp een soort koelkast is. Alleen wordt nu niet het binnenwerk, maar juist de omgeving gekoeld. En wordt de onttrokken warmte niet aan de achterzijde gedumpt, maar binnenshuis.

Een koelkast en dus ook een warmtepomp, doet dat koelen / warmte transporteren / warmte dumpen met... jawel... een.koelmiddel.

Dat koelmiddel is... jawel... een vloeistof.

Je hebt dus helemaal gelijk: even inlezen is uitermate nuttig.
TurfGraver
een jaar geleden
Zal je helpen ronron1212.
"Een water/water warmtepomp gebruikt daarom een gesloten leidingcircuit die ondergronds wordt aangelegd. In dit circuit wordt water rondgepompt die de temperatuur van de grond aanneemt. Die energie wordt gebruikt om nog meer warmte op te wekken door de water/water warmtepomp."
https://www.klimaatexpert.com/warmtepomp/technisch/wat-is-een-warmtepomp
Cryofiel
een jaar geleden
Heldere uitleg, @TurfGraver.

Dit verklaart meteen hoe het elektrisch rendement (de (S)COP) van een warmtepomp rond de 500% kan liggen.

Zou de warmtepomp puur elektrisch werken, dan zou het rendement nooit hoger kunnen zijn dan 100%. Maar omdat de warmtepomp bijvoorbeeld 100W spendeert om 500W van buiten naar binnen te pompen (via, jawel... de vloeistof), is het elektrisch rendement 500%.

PS.
De vloeistof kan een andere vloeistof dan water zijn. Ook koelgas is mogelijk. Maar dat terzijde.
TurfGraver
een jaar geleden
Zou het puur elektrisch werken hoef je geen gaten te boren. :)
ronron1212
een jaar geleden
https://www.milieucentraal.nl/energie-besparen/duurzaam-verwarmen-en-koelen/warmtepomp-duurzaam-elektrisch-verwarmen/
Onttrekt warmte aan de omgeving en en is een energie sleurper
Cryofiel
een jaar geleden
Precies.

Dat onttrekken van warmte gebeurt met... een vloeistof.

Goed dat je je inleest!
ronron1212
een jaar geleden
Die vloeistof is al in het apparaat en wordt niet opgezogen @Cryofiel goed gelezen ik hoef me niet in te lezen vrienden hebben deze apparatuur en er veel spijt van kost erg veel stroom.
Cryofiel
een jaar geleden
Oh, excuus, ik was echt in de veronderstelling dat je je al had ingelezen.
TurfGraver
een jaar geleden
Ooo, als vrienden het hebben snap je de werking ervan. Ok.
Het word niet opgezogen maar rond gepompt. Of hebben vrienden een lucht warmtepomp (er zijn verschillende) zonder grondboringen dus? En tip, geadviseerd wordt om het wel te combineren met zonnepanelen want warmtepompen (waarom noemen ze zo?) verbruiken inderdaad veel stroom.
ronron1212
een jaar geleden
Ach ja jongens je moet het maar weten he
ronron1212
een jaar geleden
Zijn niet veel daken die zoveel zonnepanelen kunnen hebben voor zo een energie vreter
Cryofiel
een jaar geleden
@TurfGraver inderdaad, de warmtepomp verbruikt best veel stroom.

Maar is hij daarmee een "energieslurper", zoals @ronron1212 beweert? Dat lijkt me toch niet...
TurfGraver
een jaar geleden
10 paneeltjes en je bent er wel. :)
Stroomverbruik warmtepomp rond de 3000 kWh per jaar.
https://www.buderus.com/be/nl/advies/onze-publicaties/blog/warmtepompen/hoeveel-stroom-verbruikt-uw-warmtepomp/
Opbrengst gem. zonnepaneel Nederland per jaar: 315kWh.
https://www.consumentenbond.nl/zonnepanelen/hoeveel-zonnepanelen
Maar goed, moet je wel weer lezen. :/
ronron1212
een jaar geleden
@TurfGraver Dat is het gebruik van een warmtepomp als ondersteuning bij CV ketel Handig om te weten dus even lezen. Maar 10 panelen is een redelijk dak en die kosten komen er dus nog even bij. Daarnaast zonnepanelen leveren wanneer je de pomp het hards nodig hebt dat is dus in de avond niets op
TurfGraver
een jaar geleden
We wijken af begrijp ik.
Maar een gat van 3 km diep is niet nodig voor een warmte pomp. :D
ronron1212
een jaar geleden
@trrfgraver dat 3 km onzin is was al bekend eerste reactie de rest is invulling en kennis maar je weet nog niet alles ds nog even flink door lezen
TurfGraver
een jaar geleden
Ik weet zeker niet alles ronron (nooit beweert) maar leer elke dag.
Ook deze topic heeft mij wat geleerd, al heeft het niets met warmte pompen te maken. :)
Cryofiel
een jaar geleden
@ronron1212, het begon allemaal met jouw onbekendheid met het feit dat een warmtepomp vloeistof moet rondpompen.

Voor dat (voor jou inmiddels pijnlijke?) onderwerp duik je sindsdien steevast weg.

Je weigert ook in te gaan op jouw bewering dat een warmtepomp een energieslurper zou zijn.
ronron1212
een jaar geleden
@Cryofiel
lees nog even de reactie van turfgraver Je zal een beste pomp moeten hebben om vloeistof 3 km op te pompen. :x Deze is onzin want je pompt niets op met een waterpomp dus hoe jij er bij komt ik weet het niet nooit iets over vloeistof gezegd. Pijnlijk he
Cryofiel
een jaar geleden
Iemand vroeg zich hier af, ik citeer: "hoezo vloeistof?".

Iemand hier noemde warmtepompen herhaaldelijk "energieslurpers".
ronron1212
een jaar geleden
Dat zijn het ook lezen is een kunst Cry
Cryofiel
een jaar geleden
Iemand duikt fluks weg voor het onderwerp 'vloeistof'...

Als je een warmtepomp al een "energieslurper" noemt, hoe noem je dan een CV-ketel?
ronron1212
een jaar geleden
Een warmte pomp op elektra kost gauw 5000 euro per jaar is dat geen sleurper????
Cryofiel
een jaar geleden
1) Iemand blijft wegduiken voor het onderwerp 'vloeistof'.

2a) Euro's zijn geen energie.
2b) Iemand "vergeet" de gestelde vraag te beantwoorden.
ronron1212
een jaar geleden
@cryofiel iemand kan niet goed lezen en blijft dat volhouden lees eens goed.
TurfGraver
een jaar geleden
Misschien is filmpjes kijken meer je ding.
https://www.youtube.com/watch?v=XX3qUXIwjXI
Cryofiel
een jaar geleden
Dat is inderdaad waarschijnlijk nuttiger dan steeds maar alle vragen ontwijken.
ronron1212
een jaar geleden
@Cryofiel en @Tufgraver ik snap nog steeds niet wat jullie allemaal lezen wat ik schrijf maar wat jullie daarop reageren helemaal niet misschien snappen jullie er inderdaad niets van jammer. Maar zoek het lekker zelf verder uit
Cryofiel
een jaar geleden
Wij hebben het inderdaad uitgezocht.

We nodigen jou uit hetzelfde te doen.

Antwoorden (1)

Theoretisch kan dat. Maar zo diep graven in de grond mag niet zomaar, dat dient volgens de richtlijnen van de WIBON en richtlijn zorgvuldig graven te gebeuren
Gaat u graven met een schop en gaat u niet dieper dan 40 centimeter? Dan mag u direct aan de slag gaan en hoeft u geen toestemming te vragen.
SimonV
een jaar geleden