Kan ik nog statiegeld krijgen als de automaat ze weigert?

Ik spaar statiegeldflesjes voor het goede doel. Maar een aantal pakt hij niet. Sommige zijn gekreukt, maar sommige ook niet. Het statiegeld logo staat er duidelijk op. Maar de automaat weigert ze. Kan ik op een of andere manier nog geld krijgen voor ze? Kan ik bv aan een winkelmedewerker vragen of ze handmatig willen aannemen? Heb ik daar "recht" toe?

een jaar geleden
in: Milieu
1.2K
Pieterke
een jaar geleden
De flesjes die niet gekreukt zijn kun je misschien wel in een andere automaat bij een andere winkel kwijt. En ik zou sowieso de gekreukte ook bij een andere automaat proberen. Het kan soms per automaat verschil maken.
Inekez1
een jaar geleden
Als de automaat ze weigert omdat ze ingedeukt zijn: dop eraf halen en even opblazen om ze weer uit te deuken. Werkt 9/10 keer.
Ik ken iemand die een vrij creatieve manier heeft om alle geweigerde flesjes toch door die automaat te krijgen. Van 1 flesje heeft hij een foto van de barcode gemaakt. Deze barcode thuis geprint op een vel met kleine etiketten. Alle geweigerde flesjes (dus ook die in de prullenbak naast de automaat in de winkel) voorziet hij van een stickertje en dan worden ze ineens wel geaccepteerd door de automaat. Het is even werk, maar als je vaak genoeg stickertjes plakt kan het op een gegeven moment wel uit.
HannekeJanssen
een jaar geleden
@inekez: dat lijkt me fraude, zo kun je ook flessen waar geen statiegeld op zit aan de automaat 'voeren'.
Verwijderde gebruiker
een jaar geleden
De winkels waar ik af en toe een aantal missers heb, vraag ik aan het personeel, nu hun controle, de foute flesjes om te ruilen voor flesjes die al ingeleverd zijn.
Ze lopen even naar achteren en komen met het aantal wat het niet doet terug en hoppa weer de automaat in.
Ik heb er nog nimmer commentaar op gehad.
Verwijderde gebruiker
een jaar geleden
Niet elke supermarkt accepteert alle merken. Bij de Coop werden flesjes van de Lidl niet geaccepteerd en soms het ene exemplaar van een bekend merk wel en een ander type weer niet. Soms moet je misschien even met het etiket wat prutsen, zodat de streepjescode beter leesbaar is.

Antwoorden (1)

Het inleveren van statiegeldflesjes is volledig geautomatiseerd. Als een streepjescode niet leesbaar is (doordat het flesje beschadid/gekreukt is), dan accepteert de autommat het flesje niet. Ook niet van een medewerker. Een supermarkt zal geen medewerker beschikbaar stellen om flesje uit te deuken, of de automaat handmatig te bedienen, daar is het personeel te duur voor.
Je moet er dus zelf voor zorge dat de flesjes goed ingevoerd worden en dat de streepjescode leesbaar is.
een jaar geleden
Antoni
een jaar geleden
@jc54, voor alles wat er mis gaat in een supermarkt kan je het personeel om hulp vragen. Daar is het voor!
tinus1969
een jaar geleden
Precies; gewoon netjes vragen.