Waarom wekt Nederland geen stroom met water op?

Waarom wekt Nederland geen stroom met water?
Nederland heeft rivieren en kanalen genoeg.
Ik bedoel trouwens niet via een dam maar met een soort van windmolens onderwater de geïntegreerd zitten in de bodem.
Waterstoming lijkt mij een betrouwbaarder energie dan wind/zon energie.
Soms heb je geen wind en soms schijnt de zon ook niet maar een rivier stroomt eigenlijk altijd wel.
En het is uit het menselijk oog onttrokken.
En in tegenstelling tot een windmolen kan er iets voor maken dat er vissen tussen de schoepen/bladen komt.

3 jaar geleden
in: Milieu
1.2K

Antwoorden (1)

Zoiets zou rendabel kunnen zijn in (heel) snelstromende rivieren.
Maar omdat Nederland zo vlak is komt dat hier niet voor.
Ook bij langzaam stromend water kun je wel een beetje energie opwekken, maar dat verdient never nooit de kosten van de investering terug.