Waarom spoelen we drinkwater door de wc als er een watertekort is?

Er luidt het dringend verzoek om zuinig om te gaan met drinkwater, zeker nu we door Corona allemaal thuis zitten en meer water tappen dan doorgaans. Als er te weinig drinkwater is, waarom trekken we er dan wel de wc mee door?

3 jaar geleden
in: Milieu
1.6K
TurfGraver
3 jaar geleden
Volgens mij maakt thuis zitten niets uit met water verbruik (op werk trek je ook wc door).
We spoelen wc met drinkwater door omdat dit nou eenmaal overal voor handen is.
Het zou natuurlijk beter zijn als we daarvoor ander water gebruiken.
Maar ja, dat zal nogal wat aanpassingen betekenen.
tinus1969
3 jaar geleden
Hoe wilde je dan de WC doortrekken? Overigens, WC is wel heel zichtbaar waterverbruik, maar uiteindelijk stelt het op het totaal niet zoveel voor. Sproeien (zowel tuin als landbouw) is veel slechter. Denk verder aan bv autowassen.
Verwijderde gebruiker
3 jaar geleden
Dat is omdat het niet 100 procent vrij van virussen kan zijn. Wat de wc doorspoelen met huishoudwater betreft: daar is zo’n twintig jaar geleden in verschillende nieuwbouwwijken mee geëxperimenteerd. Een daarvan was Leidsche Rijn in Utrecht. Voor we toekomen aan waarom dit experiment mislukte, moet je eerst even dit weten: drinkwater en huishoudwater mag absoluut niet met elkaar in aanraking komen. Daarom moeten twee verschillende waterleidingnetten worden aangelegd. Lees het hele artikel van RTL Nieuws. https://www.rtlnieuws.nl/nieuws/nederland/artikel/5176691/drinkwater-schaarste-tekort-wc-doorspoelen-douchen-kraanwater
Rieneke1
3 jaar geleden
Een goede vraag. In België wordt daar al flink werk van gemaakt. https://www.vlaanderen.be/subsidie-voor-een-regenwaterput-hemelwaterput
LeonardN
3 jaar geleden
Kan je de stelling dat er een drinkwatertekort is verdedigen?
tinus1969
3 jaar geleden
@LeonardN, mbt 'Kan je de stelling dat er een drinkwatertekort is verdedigen?' Heb je deze zomer wel het nieuws gevolgd?
https://www.destentor.nl/regio/we-verbruiken-te-veel-water-vitens-verwacht-verbod-om-tuin-te-sproeien~a4123ff3/
Verwijderde gebruiker
3 jaar geleden
Het klopt niet helemaal wat je stelt. De afgelopen periode ging het hard met het watergebruik.
Omdat mensen meer thuis waren en het lang warm was, werden veel eigen zwembaden gevuld, tuinen gesproeid etc.
Een ander punt is: waarom gebruiken we gezuiverd water voor het toilet, wasmachine etc.
Iedereen kan zijn eigen systeem laten aanleggen en aansluiten op zijn eigen apparatuur:
https://www.hetkanwel.nl/2019/09/18/wc-doortrekken-met-regenwater/

Antwoorden (1)

Of er te weinig drinkwater is weet ik niet, wel dat we er zuinig mee om moeten gaan.

Als je voor het doorspoelen van de wc minder zuiver (dus goedkoper) water zou gebruiken, moeten er overal aparte waterleidingen worden aangelegd. Eentje voor drinkwater en een voor overig water (wasmachine, afwassen, wc e.d.)
Dan moet uiteraard zeer goed geregeld worden, dat die waterleidingen niet verkeerd worden aangesloten, dat zou meteen gevolgen hebben voor de volksgezondheid. Dat is op te lossen door bijv. een kleurstof toe te voegen aan het water die geen gevolgen heeft voor wasgoed. En door bijv. waterleidingen met een andere diameter te gebruiken zodat de loodgieter meteen ziet welke de drinkwaterleiding is en welke de andere.

Ik denk dat e e.a. zeer hoge kosten met zich meebrengt, een lange terugverdientijd en risico voor de volksgezondheid