waarom worden huizen in Nederland niet wit geschilderd tegen de hitte?

Iedereen weet dat wit de hitte en zonlicht weerkaatst. Waarom worden huizen ,nu de zomers steeds warmer worden in Nederland, niet wit geschilderd ? Mensen kopen massaal airco's, HEEL slecht voor het milieu. Deze simpele oplossing zie je gewoon al in warme landen.

Verwijderde gebruiker
3 jaar geleden
in: Milieu
3.4K
ronron1212
3 jaar geleden
In veel zuidelijke landen is het al heel lang zo maar daar wordt ook niet alles wit geschilderd.
SentWierda
3 jaar geleden
In Nederland duurt een zeldzame hittegolf nooit langer dan circa een week.
Vorig jaar (2019) duurde de echte hittegolf vijf dagen, in de laatste week van augustus.
Verwijderde gebruiker
3 jaar geleden
In zuidelijke landen zoals Italië en ook bv op de Antillen worden de huizen juist NIET wit geschilderd. De reflectie is zeer slecht voor de ogen.
Verwijderde gebruiker
3 jaar geleden
http://vvv-curacao.nl/gekleurde-huizen-op-curacao/
Utrecht
3 jaar geleden
In Nederland metselen we met baksteen wat een (voor ons) mooie gevel oplevert.
Dat huizen in het buitenland geschilderd worden heeft er ook vaak mee te maken dat de buitenwanden gestuct zijn.
Verwijderde gebruiker
3 jaar geleden
Bij fel zonlicht op witgeschilderde huizen worden de voorbijgangers "blindgangers"

Antwoorden (2)

De Nederlandse huizen moeten niet alleen bestand zijn tegen hitte, maar ook tegen kou. Als de huize wit zijn geschilderd, zullen ze in de winter ook de warmte van de zon afstoten, waardoor harder gestookt moet worden. En dat is minstens zo slecht als het laten plaatsen van een airco. En aangezien het in Nederland meer dagen zo koud is, dat je wel moet stoken, dan dat het zo heet is dat je een airco nodig hebt, is het belangrijker dat je je huis eenvoudiger warm kunt krijgen in de winter.
3 jaar geleden
De redeneringen over weerkaatsing van warmte en opname van warmte in zomer en winter blijven onlogisch. In Nederland wordt er vooral hard aan getrokken om de woningen energie neutraal te maken. Dat betekent extreme vormen van isolatie (in hoeverre is de productie van isolatiemateriaal milieuvriendelijk?) en dus geen warmte opnemen in de zomer door hete muren (isolatie van buiten naar binnen) en geen warmte afgeven in de winter (isolatie van binnen naar buiten). Extra milieubelasting door productie van miljoenen tonnen witte muurverf is dus volslagen overbodig als we de trend van energieneutraal blijven volgen.
Verwijderde gebruiker
3 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
3 jaar geleden
https://www.startpagina.nl/v/wonen/vraag/666030/rolluik-raam-hitte/
Zie hier ook uitleg waarom in bv in Italië de huizen niet wit geschilderd mogen worden