Hoe milieuvervuilend is het opwekken van kernenergie, op het radioactieve aspect na?

Weet iemand of heeft iemand enig idee hoe vervuilend kernenergie nou werkelijk is op het aspect van het radioactieve afval na? En hoe staat dit in verhouding tot bijvoorbeeld het produceren van elektriciteit en energie middels steen- en bruinkool, aardgas en -olie en dergelijke middelen?

Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
in: Milieu
4.2K

Antwoorden (2)

Als je het radioactieve afval even vergeet is kernenergie erg milieuvriendelijk.
In vergelijking met overige energiebronnen zijn er voor kernenergie maar weinig grondstoffen nodig. Hout is bijvoorbeeld de meest gebruikte brandstof wereldwijd. Veelal wordt deze brandstof in de armere landen gebruikt. Maar hout kan ook gebruikt worden om te stoken in een elektriciteitscentrale. Naast hout kan er ook gebruik gemaakt worden van kolen. Kolen bevatten al meer energie dan hout, maar uranium spant de kroon...

Rekenvoorbeeld:
1 kilo hout = 1 kilowattuur
1 kilo kolen = 3 kilowattuur
1 kilo uranium = 40.000 kilowattuur

Maar ondanks die voordelen van géén CO2-uitstoot zitten we wel vele eeuwen met de straling van het radioactieve afval.
Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
tinus1969
4 jaar geleden
Min, zie mijn antwoord.
Meer dan je denkt.

Het lastige is, dat je niet alleen moet kijken naar de vervuiling van kerncentrale terwijl dei draait (die is bijna nihil), maar ook naar de vervuiling die ontstaat tijdens bouw en sloop van de centrale, en naar de vervuiling die ontstaat bij het zuiveren van het uranium.

Mbt bouw van kerncentrale: een kerncentrale zit vol met bijzondere grondstoffen en onderdelen, zoals staven van zuiver zirconium. Dat zuiveren van zirconium kost veel energie en er ontstaat ook afval bij.

Mbt uranium als brandstof. Uranium voor een centrale moet gezuiverd en verrijkt worden. dat zuiveren en verrijken gebeurt bv met ultracentrifuges. Dat kost energie en levert afval op. Daarnaast ontstaat bij uraniummijnbouw ook veel afval. Mijnbouw produceert ook veel CO2.