hoe kunnen we water besparen?

Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
in: Milieu
1.9K
Ritsuka
6 jaar geleden
Als bedrijf of als particulier?

Antwoorden (4)

Je kunt korter douchen, zuinige wasprogramma's draaien en van die plastic dingetjes in je kranen draaien zodat er minder water uitkomt. De meest effectieve oplossing is: geen vlees meer eten. Met één dag geen vlees eten bespaar je evenveel water als met een maand lang niet douchen.
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
We hebben elkaar helemaal gek gemaakt. door een aantal gewoontes van de mens sterk overdreven toe te passen.
Hierdoor zijn veel zaken dwangmatig geworden, zoals:
iedere week je auto wassen, kan ook 1x per maand,------ je auto rijdt er niet beter of slechter door.
je kleding wassen na een x aan gehad te hebben,-------- wat moet je dan wel niet gedaan hebben dat het zo nodig was. Sommige trekken wel 3x per dag schone kleren aan.
Je tuin sproeien, want de plantjes en je gazon hebben water nodig------- zorg dan voor minder droogte gevoelige planten en je gazon wordt na de regen gewoon weer groen.
Om de dag douchen--------Is beter voor je huid en je haar en in slechts 3 min. kan je ook klaar zijn.
In je voedsel onderdelen vermijden, die veel water kosten------vlees eten is al elders genoemd, maar er is meer.
Geen prive zwembaden vullen met kostbaar drinkwater-------wil je zwemmen, ga dan naar een zwembad.
Met regenwater je toilet doorspoelen-------bespaart je iedere keer een liter of 8 en we moeten een keer of 5 zeker, naar het toilet, is 40 liter per persoon per dag, per maand dus 1200 liter x 4 gemiddeld per gezin = zo rond de 5000 l. per maand, of wel per jaar 60.000 l kostbaar drinkwater. ( gemiddelde berekening, kan best nog wel meer zijn.)
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Reddie
6 jaar geleden
Het kan veel zuiniger.
De auto wassen kan ook 1 keer per 5 jaar.
De wc alleen doorspoelen na een grote boodschap.
Dezelfde kleren een maand lang dragen.
Niet douchen en niet haar wassen.
Door het wassen verstoor je een gezonde huidflora. En vooral met zeep help je veel goede bacteriën om "zeep".
Mijn vriendin had last van overmatig zweten. Door haar te infecteren met mijn gezonde huidbacteriën is dat verdwenen. Ze gebruikt geen deodorant meer.
Ik vermeld ten overvloede dat niemand iets aan me ruikt. Zelfs niet dichtbij. En mijn onderbroek ruikt na een maand nog steeds niet.
Ik gebruik in mijn eentje 9 kuub water per jaar.
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Ja dat is wel heel zuinig, hoe meer we ons wassen, hoe meer we gaan stinken, maar ja wie geloofd het?
door water niet te zien als iets gewoons maar als iets unieks. Water is Leven.

wees dus bewust van wat water voor jou en de mensheid betekend.
We staan er niet altijd bij stil maar
* Repareer bijvoorbeeld lekkende leidingen. Tien druppels water per minuut lijkt weinig, maar loopt op tot 1100 liter per jaar. Dat is onnodig verlies.
* Spoel klein chemisch afval (zoals medicijnen, olie, terpentine en verf) niet weg, maar lever het apart in. Alles wat u door de gootsteen of het toilet spoelt, kan in het grond- of oppervlaktewater komen en problemen opleveren bij drinkwaterwinning.
* Maak gebruik van een regenton. Jaarlijks valt er 80.000 liter regenwater op het dak van een doorsnee huis. Bij de meeste huizen verdwijnt dit water regelrecht in het riool. Dat is zonde. U kunt het regenwater ook opvangen. Met een regenton voor 200 liter water kunt u per jaar zeker 7000 liter drinkwater besparen.

en zo zijn er nog vele tips voor het besparen van water (zie bronvermelding)
succes met besparen
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Een hele kleine besparing die in een mensenleven vele liters water oplevert is de wc niet meer gewoon doorspoelen nadat je een plas gedaan hebt. Een veel kleinere hoeveelheid is al voldoende. Hiervoor kun je een beker gebruiken te vullen aan de kraan bij fonteintje of wastafel: klaar.
Zo simpel.