Hoe belastend voor het milieu zijn vegetarische producten zoals vleesvervangers (vega burgers, nepgehakt etc)?

Ik weet dat vlees eten erg belastend is voor het milieu. Dat is alom bekend. Maar hoe zit dat met de zogenaamde vervangers? De vega burger, vega gehakt, vega kipstukjes etc. Hoe zit dat milieu technisch precies? En dan ook vergeleken vlees?
Ik eet sinds een jaar heel veel minder vlees maar vervang dat soms door vegetarische varianten.

Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
in: Milieu
2.2K
Castle
6 jaar geleden
Plantaardig eten zorgt ervoor dat je veel minder land nodig hebt t.o.v. vlees. Voor bijvoorbeeld 1 kilo vlees is al 1.000 liter water nodig. Alles wat in de supermarkt/winkel komt moet geoogst en verpakt worden en vervoerd en zal dus ook enige 'belasting' met zich meebrengen. Echter t.o.v. vlees is dit zo minder belastend voor het milieu. Ik kan zo gauw ook geen manier vinden om het niet belastend te doen tenzij je zelf alles zou kweken in je achtertuin.

Antwoorden (2)

Alles, ook doperwtjes, is belastend voor het milieu.
Om te weten hoe belastend moeten we weten wat er voor nodig is om het te maken, te vervoeren en te verkopen. Het is in ieder geval verwaarloosbaar t.o.v. vlees.
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
De grootste belasting van het milieu schuilt in het vervoer en in de aantasting van de natuur ten behoeve van de productie.
Een van de belangrijkste grondstoffen voor de vega is soya, afkomstig uit Amerika en Zuid-Amerika:

https://nl.wikipedia.org/wiki/Sojaboon#Productie

Tot 1995 waren de Verenigde Staten de belangrijkste producent en exporteur van soja. Sinds 1995 breidt het soja-areaal in Zuid-Amerika zich sterk uit. Dit brengt ernstige sociale en milieuproblemen met zich mee, zoals werkloosheid, verminderde voedselzekerheid, onteigening van land, aantasting van natuurreservaten, ontbossing, erosie en watervervuiling door landbouwchemicaliën.
Daarnaast is de sojaboon vaak in opspraak vanwege genetische modificatie. Om die reden gebruiken Europese fabrikanten nauwelijks meer sojaolie in voedingsmiddelen. Veevoer bevat echter wel hoge percentages genetisch gemodificeerde soja. Producten met het EKO-keurmerk voor menselijke consumptie bevatten geen genetische gemodificeerde soja. De niet-gemodificeerde sojabonen worden voor een groot deel geïmporteerd uit Brazilië. Gemodificeerde soja komt voornamelijk uit Argentinië.
Het wordt allemaal vervoerd, de hele grote bulken waarschijnlijk per schip.
Het vlees komt vooral uit Europa zodat het vervoer minder belastend is.
Maar: denk aan de sperziebonen, sugarsnaps en alle verse groenten en fruit die wij buiten het eigen Hollandse groeiseizoen willen hebben. Dat komt allemaal per vliegtuig uit Afrika, Zuid-Amerika e.d.
Mijn idee is dus, dat niet het vlees het meest belastend is, maar alles wat groente en fruit is.

Toegevoegd na 1 minuut:
Duidelijk zal immers zijn, dat de basis van alle vleesvervangers plantaardig zijn en dus een vorm van "groenten".