is het onkruidbestrijdingsmiddel glyfosaat nu wel of niet verboden in Nederland?

is het middel in Nederland nog wel verkrijgbaar?

Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
in: Milieu
4.6K

Het beste antwoord

Als het aan minister Kamp ligt, wordt glyfosaat in Nederland niet verboden. De Europese Commissie adviseert dat het middel de komende tien jaar gewoon gebruikt kan blijven worden.
Momenteel buigen experts van de lidstaten zich over het voorstel van de Commissie om de goedkeuring van glyfosaat met tien jaar te verlengen. Vervolgens zal ook het Europees Parlement zich buigen over het voorstel. Eind november moet de EU een definitief oordeel vellen over de verlenging van de EU-licentie van glyfosaat.

Het middel is in Nederland wel wettelijk verboden bij verhardingen, omdat het gif via het riool in het oppervlaktewater belandt.

Volgens het College voor de toelating van gewasbeschermingsmiddelen en biociden (Ctgb) is veilig gebruik van glyfosaat gewoon mogelijk en is er geen bewijs dat het middel kankerverwekkend is, ondanks het feit dat de Wereld Gezondheidsorganisatie in 2015 concludeerde dat het mogelijk wel kankerverwekkend is. Ook het milieu zou te lijden hebben onder het gif. Zo sloegen Nederlandse waterbedrijven verschillende keren alarm over glyfosaat. In de afgelopen zes jaar overschreed het de norm in drinkwaterbronnen meer dan honderd keer.

Je kunt het middel nu nog overal bestellen.

Toegevoegd na 9 uur:
Toevoeging bij verhardingen: oppervlak dat is verhard door bebouwing, bestrating e.d. Conform Besluit van 9 maart 2016 tot wijziging van het Besluit gewasbeschermingsmiddelen en biociden in verband met het niet toestaan van het gebruik van gewasbeschermingsmiddelen buiten de landbouw. Dit besluit geldt alleen voor hoveniers, aannemers en gemeenten, niet voor particulieren.
https://zoek.officielebekendmakingen.nl/stb-2016-112.html
SimonV
6 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

Het is niet verboden en blijft vooralsnog nog te koop. Glyfosaat, het onkruidmiddel RoundUp en de product daarvan, Monsanto, zijn behoorlijk slecht in het nieuws geweest en door diverse actiegroepen verheven tot het symbool van winstbejag en koste van het milieu. Daar is behoorlijk wat op af te dingen, want de schadelijkheid van het middel is wetenschappelijk nooit voldoende onderbouwd. Er zijn vervolgens allerlei samenzweringstheorieën ontstaan die stellen dat Monsanto de wetenschappers zou hebben omgekocht.

In september 2011 nam de Tweede Kamer een motie aan om glyfosaat in Nederland te verbieden voor niet-commerciële doeleinden. Het verbod is door het Ministerie van Infrastructuur en Milieu uitgewerkt in het Actieplan Duurzame Gewasbescherming en de nota Gezonde Groei, Duurzame Oogst. Het Ministerie was voornemens om het professioneel gebruik van gewasbeschermingsmiddelen op verhardingen en particulier gebruik per november 2015 te verbieden. Een verbod op professioneel gebruik op sport- en recreatieterreinen en parken stond gepland voor november 2017. In 2015 bleek echter dat een verbod politiek niet haalbaar was.
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Het is voor gemeenten verboden maar voor particulieren niet.
Dit is best wel een dingetje.