Een kwelderlandschap is het landschap dat ontstaat door een buitendijkse landaanwas die bij een gemiddeld hoogwater niet meer onderloopt.

Bij het onderlopen van een slik tijdens vloed, blijft er telkens wanneer het water wegloopt wat nieuwe modder liggen. Hierdoor ontstaat de kwelder, die langzaam maar zeker steeds droger wordt. De laagste delen van een kwelder worden gevormd door geulen, slenken en kreken. De kwelderwal is een hogergelegen deel van de kwelder, waar bij overstromingen vaak grover materiaal werd afgezet.

Kenmerkende planten van de kwelders zijn zeekraal, lamsoor, Engels slijkgras, kweldergras, zilte rus, roodzwenkgras, zulte, schorrenkruid, strandkweek, heen, zeegroene ganzenvoet, zeeweegbree en schorrenzoutgras.
SimonV
7 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Is een kwelderlanschap dan een landschap met veel kwelders?
SimonV
7 jaar geleden
Nee, een landschap dat ontstaat door een kwelder.
SimonV
7 jaar geleden
Zo is bijvoorbeeld een winterlandschap een landschap dat door de winter ontstaat.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Ooh, oke. Heel erg bedankt!!!