Waarom kost groene energie geld?

Grijze energie worden steenkolen enzovoort voor gebruikt, dus ik snap dat dat geld kost. Maar waarom kost groene energie dan geld? Wind, zon en waterkracht is toch gratis?!

Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
in: Milieu
1.6K

Antwoorden (1)

De kracht of energie is gratis, echter het opvangen en omzetten naar elektriciteit niet. Windmolens, zonnepanelen en waterkrachtcentrales zijn verre van gratis of goedkoop, naast het onderhoudt en dan dus nog de omzetting en levering van de stroom aan huis is ook niet gratis.

Daarom kost groene energie dus ook geld.

Toegevoegd na 7 minuten:
Kosten van een windturbine.
De kosten van een windturbine zijn ongeveer 1.500.000€ tot 2.500.000€, dit is sterk afhankelijk van de hoogte van een turbine. Per meter kost de windmolen bij benadering 25.000€. Een windturbine met een ashoogte van 60 m kost dus 60 x 25.000€ = 1.500.000€.
De uiteindelijke kosten van een windturbine worden voor het grootste deel bepaald door de plek waar hij geplaatst wordt. De windsnelheid verschilt van locatie tot locatie en hiermee ook de opbrengst/rendement van de turbine. In Nederland kan dit verschillen van 11 cent tot 18 cent per kilowattuur ( in 2009 heeft men met moderne windturbines in Nederland een kostenprijs van 6 cent per kilowattuur behaald), dit in vergelijking tot de kosten van fossiele brandstoffen ca 8 cent per kilowattuur. Deze kosten zijn inclusief onderhoud, verzekering, bouw en een afschrijving van 15 tot 20 jaar.

De exacte kosten van zonnepanelen verschillen natuurlijk per situatie. Zo verbruikt een huishouden met twee personen gemiddeld 3.400 kiloWattuur (kWh) per jaar aan energie. Om volledig in deze energiebehoefte te voorzien, is een zonnesysteem met een totaal vermogen van ruim 4.000 Wp nodig. Hierbij kunt u kiezen voor bijvoorbeeld 16 zonnepanelen met elk een vermogen van 250 Wp. De gemiddelde kosten hiervan zullen liggen rond de € 7.600, inclusief omvormer en installatie.
(Bedenk dat dat dus per huishouden is, maar wel een prijs die een consument betaalt)

Toegevoegd na 7 minuten:
Voor niks gaat de zon op.