Mogen papieren handdoekjes, keukenpapier en WC-papier bij het oud papier?

Papier wordt gescheiden ingezameld.

Mag "papier-achtig papier" bij het oud papier worden gedaan? Ik denk dan aan keukenpapier, WC-papier en de papieren handdoekjes die bij veel bedrijven in de toiletten of in het keukentje hangen.

Toegevoegd na 1 minuut:

Ga ervan uit dat het papier hooguit licht verontreinigd is. Het is bijvoorbeeld gebruikt om omgevallen koffie weg te deppen, om een vetvlek op het fornuis weg te poetsen, of gewoon om de handen te drogen na het wassen.

7 jaar geleden
in: Milieu
17.3K

Antwoorden (3)

papieren handdoekjes kunnen niet worden recycled, omdat ze teveel zijn vervuild
Sanitair papier, zoals zakdoekjes, WC-papier, keukenrol en luiers mogen ook niet in de papierbak
7 jaar geleden
Nee, die horen bij het restafval om 2 redenen:

- ook lichte verontreiniging is verontreiniging. Een nat handendroogdoekje zou je kunnen laten drogen en bij het papier doen, maar toch is ook dat niet de bedoeling.

- handdoekjes, papieren zakdoekjes, wc-papier en keukenrolpapier wordt voor 80 tot 100% gemaakt van gerecycled papier. Het heeft ook een andere, kortere vezelstructuur dan 'gewoon' papier. Daardoor is het luchtig en zacht. Maar door die kortere vezels is het niet geschikt om nog een keer te gebruiken voor recycling. Als er teveel van dit soort papiervezels in het totaal komen, kan de hele lading ingezameld papier niet meer worden gebruikt om kranten, karton en andere artikelen te maken. Ook de doekjes die je er daarna nog van zou maken, zijn niet meer scheurvast.

Dus hoewel het een milieubewuste actie lijkt, niet doen! Tenminste, niet massaal. Een enkele keer een (nagenoeg schoon) papieren doekje in de papierbak gooien kan niet zo veel kwaad, maar als iedereen massaal alle gebruikte doekjes bij het oud papier doet, is er over een aantal jaren geen kwalitatief bruikbaar gerecycled papier meer te maken.
7 jaar geleden
Ja dat kan gewoon bij de papierafvalstroom. Ze recyclen dat tot herbruikbaar papier.

Toegevoegd na 28 minuten:
terwijl eierdozen in de groene kliko moeten