welke stoffen komen vrij als je stookt op behandeld hout?

Houtrook: geïmpregneerd hout bijvoorbeeld

Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
in: Milieu
1.8K

Het beste antwoord

Geïmpregneerd hout mag zeker niet verbrand worden omdat de verduurzamingsmiddelen bij verbranding worden omgezet in giftige arseenoxides, dioxines, PAK's en chroomoxides.
7 jaar geleden
tinus1969
7 jaar geleden
Geimpregneerd hout wordt dan ook apart ingezameld bij gemeentelijke milieustraten/vuilstortplaatsen. Het is eigenlijk een soort chemisch afval.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Controle hierop ontbreekt helaas. In Duitsland controleert de schoorsteengilde hoe iemand stookt. In Nederland was hierover een rechtszaak. Daar lag een opslagplaats voor brandhout vol met geïmpregneerd hout. Helaas was dat voor de rechter onvoldoende bewijs dat er gestookt werd op behandeld hout. De brandweer kan naar mijn weten alleen meten met een meter op asbest. Maar niet op andere schadelijke stoffen. Van de GGD kreeg ik geen antwoord op de vraag welke stoffen zoal vrijkomen. De media heeft hier weinig aandacht voor.