zijn de asbest dakplaten (eternit) nou wel of niet schadelijk voor je gezondheid?

of zijn er verschillende soorten asbest, de een veel gevaarlijker dan de ander?

Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
in: Milieu
16.3K
ronron1212
8 jaar geleden
Asbest is niet gevaarlijk zolang het rustig blijft waar het is. Niet breken niet boren gewoon met rust laten.
Ritsuka
8 jaar geleden
zolnag het niet kapot gaat niks aan de hand inderdaad

Het beste antwoord

Eternit dakplaten zijn op zich niet gevaarlijk.
Maar vroeg of laat komen er bij een beschadiging van het plaatmateriaal vezels vrij, en die losse vezels kunnen als stof ingeademd worden en dat is op den duur wel gevaarlijk, met name voor wie er beroepsmatig langdurig mee in aanraking komt.

“Er bestaat nauwelijks een gezondheidsrisico als je eenmalig met asbestvezels in aanraking komt of bent gekomen. Er bestaat ook geen bewijs dat bedienden die in een kantoor hebben gewerkt waar destijds asbest werd gebruikt, een verhoogde kans op een ziekte door asbest hebben.
Maar bij langdurige blootstelling is asbest wel erg gevaarlijk, ongeacht de soort asbest waar het om gaat.”

Wat de verschillende soorten betreft is het onderscheid voor het risico dus eigenlijk niet belangrijk.

“Asbest wordt opgedeeld in twee grote groepen:
• serpentijnen: tot deze groep behoort chrysotiel (het “witte asbest”), de meest gebruikte soort;
• de amfibolen: tot deze groep behoren amosiet (het “bruine asbest”), crocidoliet (het “blauwe asbest”) en het meer zeldzame anthophylliet, tremoliet en actinoliet.
Aan de kleur van het ruwe materiaal kan men herkennen tot welke soort het asbest behoort. Wanneer het materiaal verwerkt is, kan dat niet meer. Alleen een laboratoriumanalyse kan dan nog uitsluitsel geven.”

Wat destijds bij het aanbrengen wél belangrijk was: is het asbest toen gebonden (dus in de vorm van plaatmateriaal o.i.d.) aangebracht, of werd het bijvoorbeeld als spuitasbest aangebracht? Deze laatste vorm gaf bij het aanbrengen uiteraard veel meer stof en het gaat om de losse stofdeeltjes.

http://www.gezondheid.be/index.cfm?fuseaction=art&art_id=4203
http://www.eternit.be/nl/asbest/asbest-algemeen/

Er valt meer over te vertellen, en er is op het internet veel over te vinden, maar de kwestie is niet nieuw en is op GV in een andersluidende vraag al eerder aan de orde gesteld:
http://www.goeievraag.nl/wetenschap/natuurkunde-scheikunde/vraag/240233/eterniet-gevaarlijk

Het korte antwoord op de nu gestelde vraag kan dus niet anders zijn dan “Ja en nee” ... dakplaten niet, maar als ze ergens kapotgaan, wel.
8 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

Het inademen van asbest is schadelijk. Asbest is een veroorzaker van (long)kanker.
Aangezien jij waarschijnlijk geen hele dakplaten in gaat ademen is een dakplaat an-sich niet schadelijk.

Anders wordt het wanneer je de betreffende dakplaat gaat verkruimelen. Denk b.v. aan boren, zagen of breken van de dakplaat.
Hierbij ontstaat asbeststof. En dat asbest stof kan gemakkelijk ingeademd worden en zo in de longen terecht komen en dát is dus gevaarlijk.

De vuistregel is dus: laat de platen met rust !

Kan dat niet (b.v. bij sloop) neem dan voldoende beschermende maatregelen. Merk daarbij op dat asbeststof zo fijn is dat een wit kapje over je mond (een “snuitje”) nauwelijks effect heeft omdat de stof dwars door de filterende stof heen gaat.