Hoe zie ik of cellofaan biologisch afbreekbaar is of niet ?

Ik word vaak geconfronteerd met tijdschriften verpakt in cellofaan. De VPRO beweerd dat hun cellofaan biologisch afbreekbaar is. Hoe kan ik dat (ook voor andere tijdschriften/krantjes) vaststellen?

Toegevoegd na 1 dag:
Indien cellofaan echt uit cellulose vervaardigd is, mag het dan ook in de "oud papier bak"

Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
in: Milieu
5.5K

Het beste antwoord

Enige praktische aanwijzingen voor afbreekbaar cellofaan zijn:
Het scheurt als papier.
Het knispert bij het in elkaar frommelen.
Bij het vouwen springt het niet gelijk terug.
Het heeft een helder uiterlijk en voelt glad en prettig aan.
Het voelt harder aan dan plastic folie.
Het rekt niet of nauwelijks bij belasting in tegenstelling tot kunststof (plastic) folie.

Toegevoegd na 33 minuten:
Soms kom ik op de verpakking van een tijdschrift een "biologisch afbreekbaar"-symbool tegen. Het zou gemakkelijk zijn als dat er altijd op stond.

Toegevoegd na 1 dag:
Afbreekbaar cellofaan is geen papier en mag dus niet bij het oud papier.

Toegevoegd na 1 dag:
Correctie: cellulose kan wel bij het oud papier.

Zelfs enveloppen met plastic vensters storen het recyclageproces niet. Met de juiste voorbehandeling in de papierfabriek worden onzuiverheden als deze vensters uit de papiermassa gehaald. De cellulosevezels uit de envelop kunnen dan zelf volledig gerecycleerd worden.
SimonV
8 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
duidelijk antwoord met goede verwijzingen