Bevatten pizza-ovens van pizzeria's asbest?

Mijn zus vond het interessant om te googlen op asbest. Daaruit is gebleken dat in veel ovens asbest in verwerkt zit. Toevallig hebben we net pizza's gehaald en vroeg me eigenlijk (in paniek) af of er ook asbest in pizza-ovens verwerkt is. Mijn eetlust is in ieder geval weg. Want in 2014 was er ook asbest geconstateerd in de ovens van AH en Jumbo. Vandaar mijn paniek, wie kan ons met deze vraag helpen?

Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
in: Milieu
1.7K

Antwoorden (1)

Sinds 1994 is de toepassing van asbest in Nederland verboden. Alleen in ovens van voor dat jaar kan het dus verwerkt zitten. De kans dat jouw pizzeria er al meer dan 20 jaar met dezelfde ovens zit lijkt me klein. En zoals cryofiel al vraagt: wat is het probleem. Als er al asbestvezels in je pizza mochten zitten eet je die ongemerkt op en poep je ze even ongemerkt weer uit zonder dat ze ook maar enig kwaad kunnen. Dat kunnen ze alleen in je longen. Twee redenen dus om niet ongerust te zijn.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Cryofiel
8 jaar geleden
Nog een derde reden: asbest is totaal ongevaarlijk. Je kunt de pizzas' zelfs op een asbest plaat bakken - geen enkel probleem. Asbest is pas een probleem als je erin gaat zagen of boren. Bij een oven doe je dat niet.