Welke soorten plastic zitten voornamelijk in ons afval?

Dit bericht op nu.nl: http://www.nu.nl/wetenschap/4136813/meelwormen-breken-verschillende-soorten-plastic-af.html lijkt veelbelovend.

Verschillende soorten plastic als polyethyleen en polystyreen zijn biologisch afbreekbaar door meelwormen en misschien andere insecten. Nu vraag ik me af hoe veel van ons plastic uit die afbreekbare soorten bestaat?

Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
in: Milieu
1.2K

Antwoorden (1)

PET, polyethylene terephthalate
Deze soort plastic wordt voornamelijk toegepast voor het produceren van flessen. Denk hierbij aan flessen voor bijvoorbeeld cola, sinas of water.

HDPE, hoge dichtheid polyetheen
Deze soort heeft, zoals de naam al aangeeft, een hoge dichtheid wat het materiaal sterker maakt. HDPE is een stug, sterk en ondoorzichtig waterafstotend materiaal. HDPE wordt voornamelijk in de harde vorm toegepast zoals voor kratten, bakken, emmers, vaten, jerrycans, speelgoed en zelfs voor onderdelen van auto's.

PVC, polyvinylchloride
PVC wordt in grote hoeveelheden toegepast. Het is een voordelige, veilige soort met enorm veel functionaliteit.

LDPE, lage dichtheid polytheen
LDPE is een taaie en zachte kunststofsoort welke waterafstotend is. LDPE vinden we dagelijks terug in de producten welke we gebruiken. Denk hierbij aan folie, huishoudfolie, krimpfolie, landbouwplastic, plastic draagtassen...

PP, polypropeen( Wordt toegepast om tapijten, plastic meubelen, emmers, kratten, pijpleidingen, jerrycans en filtermaterialen)

EPS, Geëxpandeerd polystyreen
Geëxpandeerd polystyreen is beter bekend als piepschuim of tempex.

Overige plasticsoorten
Alle overige soorten plastic welke niet ingedeeld kunnen worden in bovenstaande zes soorten plastic, vallen in categorie 7 (other). Categorie 7 bevat veel verschillende soorten producten, denk hierbij bijvoorbeeld aan babyflesjes, baby voedselbakjes, drinkbekertjes, plastic bordjes maar ook plastic vorken, lepels en messen. Deze zijn voornamelijk geproduceerd uit PC (polycarbonaat), bio-plastics, copolyester, acryl, polyamide, of plastic combinaties zoals styreenacrylonitril.