Wat is de minimale ecologische voetafdruk per persoon?

Wat zou de minimale ecologische voetafdruk per persoon zijn als je zo zuinig mogelijk leeft maar nog wel kan voldoen aan de primaire levensbehoeften?

Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
in: Milieu
1.5K

Antwoorden (1)

Dat ligt er aan wat voor standaard je hanteert. Als we de hele wereld "eerlijk" zouden verdelen, zou er voor iedereen 1,8 hectare beschikbaar moeten zijn (als je verder geen natuur hoeft over te houden) maar met gemiddelden van 5 tot 8 hectare voor Europese / Noord Amerikaanse landen, zitten we daar natuurlijk heel ver van af. Veel landen in Afrika echter zitten daar ruim onder, met nog geen 1,5 hectare per persoon. Het laagst scoort India, met minder dan 1 hectare per persoon. (Wat in dat land van grot tegenstellingen betekent dat de meeste mensen het met beduidend minder moeten doen).

Daar zitten echter zulke armoedige toestanden bij, dat je niet of nauwelijks kunt spreken van een "haalbaar" minimum.

De grootste vergroters van je voetafdruk zijn de consumptie van vlees en het gebruik van fossiele brandstoffen. Als je van die twee afziet, dus geen vlees eet , zelf niet of nauwelijks stroom gebruikt, geen voorverpakt voedsel koopt, geen voedsel verspilt, geen auto rijdt (en geen OV) en lang doet met je (liefst tweedehands) spullen, kom je vermoedelijk aardig in de buurt van die "eerlijke" 1,8. Helemaal precies uitrekenen zal lastig zijn ; vooral van wat er in de supermarkt ligt is niet altijd duidelijk hoe groot de "afdruk" is . Verse onbewerkte groente of fruit kan heel verantwoord lijken, maar als het met het vliegtuig vanaf de andere kant van de wereld moet komen, is het dat natuurlijk allesbehalve.