Hoe wordt stroom terug geleverd aan de energiemaatschappij?

Ik heb het hier vooral over het technische gedeelte.
Stel je hebt zonnepanelen en je genereerd meer stroom dan je verbruikt, dan gaat die stroom dus door een leiding naar je meterkast en daar beginnen de getalletjes achteruit te draaien, toch?
En dan... vervolgens gaat de stroom door een kabel naar de energiemaatschappij? Is het in zo'n kabel geen eenrichtingsverkeer dan? Of loopt er een aparte kabel voor het terug leveren?

Mocht je een url hebben waar ik hier meer over kan lezen dan graag. Dat mag ook in de Engelse taal zijn (graag zelfs).

8 jaar geleden
in: Milieu
14.9K
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Zover ik weet gaan de getallen in Nederland niet terug (in Duitsland wel). De stroom gaat niet echt terug naar de centrale, maar zorgt ervoor dat de rest van het net het weer kan gebruiken. Misschien is het makkelijker voor te stellen als je het als water ziet. Jij zet de kraan open, zodat er water bij jou wegstroomt. Maar als jij regenwater terugduwt door de kraan kan je buurman(bijv) dat weer gebruiken.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Zelfde als dat mensen die voor groene stroom betalen, dezelfde stroom krijgen als die mensen die voor grijze stroom betalen.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Een mechanische stroommeter draait inderdaad terug, daardoor wordt je verbruik lager.. Dit noemt men saldering. Lees meer hierover op: http://www.gaslicht.com/energiebesparing/terugleveren
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Bij de Ferraris-meter loopt het telwerk wel terug. Hebt u een analoge meter (Ferraris-meter)? Deze Ferraris-meter loopt automatisch terug als u elektriciteit teruglevert aan het net. Dan hoeft u deze niet te vervangen. Bij salderen wordt uw teruglevering van uw verbruik afgetrokken. Gaat u alleen salderen? Dan kunt u deze meter laten hangen. Slimme meter Levert u meer terug dan u verbruikt? Dan is een slimme meter interessanter. Dit is een meter die naast uw elektriciteitsverbruik ook de teruggeleverde elektriciteit registreert. De slimme meters die nu op de markt zijn registreren allemaal het elektriciteitsverbruik en de teruggeleverde elektriciteit. Bron: https://www.consuwijzer.nl/energie/duurzame-energie/teruglevering/teruglevering-van-elektriciteit

Het beste antwoord

Ik zie aan een reactie van je dat je vraagt om een antwoord dat niet in gaat op werking van omvormers en zo.
In principe is elk electriciteits snoer geschikt om stroom in 2 richtingen transporteren. De stroom gaat van de plek met de hoogste spanning naar de plek met iets lagere spanning,Met je zonnecellen zul je dus een fractie hogere spanning moeten genereren dan die 230Volt om terug te leveren. Het enige wat ook geschikt moet zijn voor die 2 richtingen zijn de stroom schakelhuisjes van de netbeheerder. Deze schakelhuisjes maken van hoogspanning 220 Volt. Of ze van de 220 volt terug hoogspanning (ca 10000 volt) kunnen maken hangt af van het ontwerp.Op dit moment zullen nieuwe schakelhuisjes wel voorbereid zijn om 2 richtingen stroom te kunnen transporteren. Maar in feite zal je terug geleverde stroom slechts zelden direct aan de energie maatschappij leveren. Je levert die stroom meestal direct aan je buurtgenoten. De energie maatschappij hoeft dan zelf niet te leveren maar brengt de stroom wel in rekening bij de buurtgenoten via hun meter. En geeft jou dan het geld terug wat de buurtgenoten aan de energie maatschappij moesten betalen.Ze werken dan als tussen persoon tussen de maker van de stroom, jij met zonnecellen in het voorbeeld, en de gebruiker.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Elisa507
8 jaar geleden
Fijn om ook te vernemen dat de stroom dus niet helemaal naar de energiemaatschappij terug gaat. Het klinkt mij alsof er een soort riviertje van stroom door Nederland stroomt van de energieleverancier naar de eindgebruiker. Ook ik tap van die rivier af en als ik nu zonnepanelen neem zal ik soms juist stroom aan die rivier toevoegen.

Andere antwoorden (2)

Zonnepanelen leveren gelijkspanning. In een omvormer wordt de gelijkspanning omgezet naar wisselspanning. Als de stroombehoefte groter is dan wat de omvormer levert dan wordt alle stroom gebruikt. levert de omvormer (of eigenlijk de zonnepanelen) meer stroom dan je nodig hebt dan wordt deze via de meter teruggeleverd aan het net.

Tegenwoordig is er een slimme meter nodig voor het koppelen aan het net. Deze heeft vier telwerken en telt wat je verbruikt (dag en nachttarief) en wat je levert (dag en nachttarief) apart. Je kunt ook nog allerlei slimme apparaatjes aan zo'n meter hangen waarmee je van alles kunt meten. De oude meters met een draaischijf draaide teruguit als je stroom leverde. Volgens mij is in de EU afgesproken dat de komende paar jaar de hele EU overgaat op de slimme meters, dus alle oude gaan gewoon verdwijnen.

En dan nu de techniek. Het gaat te ver om dat hier in detail uit te leggen. In de links heb ik een forumdiscussie gevonden die hier wat dieper op in gaat. Ik hoop dat dat aan je behoefte voldoet.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Oude vertrouwde meters draaien terug als je aan het net levert. Kan dus gewoon zolang je per saldo meer verbruikt dan dat je opwekt.Dit werkt ongeacht welke regels de EU of Nederland oplegt. En is vzv ik weet nu zeker nog legaal toegestaan.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Op 10 maart 2014 heeft minister Kamp van Economische Zaken in een brief aan de tweede kamer aangekondigd dat op 1 januari 2015 gestart zal worden met de grootschalige uitrol van de slimme meter, zodat op 31 december 2020 wordt voldaan aan de Europese eis dat minimaal 80% van de aansluitingen is uitgerust met een slimme meter. Dat is wet en regelgeving en heft niks met de werking te maken.
Elisa507
8 jaar geleden
Mullog, bedankt voor je uitleg. Toch blijf ik nog met de kern van mijn vraag zitten. De links waar je naar verwijst zijn te technisch. Daar kom ik niet uit. Het is niet mijn doel om te begrijpen hoe een omvormer werkt ofzo.
Mijn vraag is vooral hoe gaat de stroom door een kabel naar de energiemaatschappij? Is het in zo’n kabel geen eenrichtingsverkeer? Of loopt er een aparte kabel voor het terug leveren? Heel simpel uitgelegd dus, want ik hem helemaal geen technische achtergrond.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
@Mullog In de vraag was expliciet om het technische deel gevraagd, niet naar wet en regel geving. Daarnaast staat het vooralsnog elke nederlandse burger vrij om de slimme meter te weigeren. Al is het maar omdat iemand op afstand kan zien of je wel of niet thuis bent adhv je momentele energie verbruik. Kennios waar vooral criminelen op zitten te wachten.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
@elisa het elektriciteitsnet werkt met wisselspanning. Dat bereken dat de elektronen in de kabels als het ware een heel klein stukje op en neer bewegen. De omvormer zorgt ervoor dat de stroom uit de zonnepanelen dat ook gaat doen. Je gaat als het ware mesduwen en trekken in hetzelfe ritme waarin de netbeheerder stroom levert. Daardoor wordt de totale capaciteit van te netwerk wat groter. Veelsimpeler kan ik het nket vertellen. @rinier ik vermeld in mijn antwoord al dat oude meters teruguit draaien. Als jij dan daarover begint denk ik dat je misschien wat toelichting wilt over hoe de regelfeving in elkaar zit. Blijkbaar heb ik je niet goed begrepen.
Vergelijk het met water dat van hoog naar laag stroomt. Maar als je het water verhoogt aan de lage kant, bijvoorbeeld door er daar water aan toe te voegen, dan gaat het steeds minder hard stromen. En als je zoveel toevoegt dat het aan de (eerst) lage kant hoger staat, dan gaat het terugstromen. Met elektricitiet gaat dat dus net zo. Als je (aan de lage kant) niets zou gebruiken stroomt er niets meer. En als je daar meer toevoegt dan je gebruikt, gaat het terugstromen.
De techneuten zullen het vast wel wat ingewikkelder voorstellen, maar op deze manier kun je je er een goede voorstelling van maken.
En ja, stroom kan dus gemakkelijk twee kanten opgaan in een draad, maar niet tegelijkertijd natuurlijk. Feitelijk gebeurt dat al heel de tijd, omdat het wisselstroom is. Maar dan maken we het weer moeilijker dan het is.