Is er momenteel wat minder milieuvervuiling, vanwege de aswolken?

Omdat er nu geen luchtverkeer is, is er van daaruit ook geen vervuiling meer. Of is de aswolk en de uitbarsting van de vulkaan genoeg milieuvervuiling?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
in: Milieu

Het beste antwoord

Nee, er is momenteel wat méér luchtvervuiling aanwezig dan normaal, namelijk de aswolken. Dat is meer luchtvervuiling dan mensen in jaren en jaren het luchtruim in kunnen braken, waarmee maar weer is aangetoond hoe nietig we eigenlijk zijn. De hele hemel wordt gefilterd, het zonlicht verkleurd ; dat hebben wij met zijn allen nog niet voor elkaar gekregen, hoor !

Het verschil is wellicht dat het vervuiling is van een andere orde, en we zijn geneigd die natuurlijke vervuiling geen vervuiling te noemen. Maar impact heeft het wel degelijk, en op zeer korte termijn en goed waarneembaar ook nog. Als je vervuiling definieert als stoffen in de lucht die dar normaliter niet thuishoren, dan is de vervuiling enórm. Die paar vliegtuigjes die nu aan de grond blijven zullen de totaalschade niet of nauwelijks verminderen.

Dat is een beetje als vragen of het uitmaakt als je je beker koffie niet leegt in het vervulde, vol algen gegroeide schuimende bruine zwembad. Nou, nee, niet echt dus.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (3)

De hoeveelheid co2 die door die vulkaan de lucht in geknalt is, is enorm. Dus dat de vliegtuigen nu niet vliegen maakt niet uit, het is niet vergelijkbaar met elkaar.

Ruiken jullie trouwens ook die zwavellucht buiten?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
De vervuiling die de vulkaan veroorzaakt is veel meer dan alle vliegtuigen bij elkaar.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Meer dan mensen in tientallen jaren het luchtruim in kunnen braken in elk geval - zoveel stellen we niet voor op wereldschaal.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ben benieuw of Groen Links nu ook een belasting op vulkanen wil gaan heffen vanwege de vervuiling...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Lijkt me meer iets voor de Partij van de Dieren ofzo, maar inderdaad, je hebt wel een punt. :lol:
De hoeveelheid, voor de natuur, schadelijke stoffen die door 1 vulkaanuitbarsting de diverse luchtlagen in wordt geblazen is zo onvoorstelbaar groot dat wat wij mensen produceren daarbij volkomen in het niet raakt. Een ieder die denkt dat wij mensen invloed kunnen uitoefenen op het klimaat zou zich eens in deze materie (vulkaanuitbarstingen) moeten verdiepen