waarom zijn er nog geen auto's die rijden op water?

Het zal beter voor het milieu zijn het zal toch mogelijk kunnen zijn auto's op water

Toegevoegd na 36 minuten:
Ps.bedoel het als brandstof

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
in: Milieu
2.9K
Ritsuka
9 jaar geleden
het is momenteel nog erg duur
Erna55
9 jaar geleden
Een auto heeft brandstof nodig. Water brand niet.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
http://www.willemwever.nl/vraag_antwoord/wetenschap-techniek/hoe-kan-je-een-auto-op-water-laten-rijden
Reddie
9 jaar geleden
@JoanDArc , dat zijn natuurlijk van die flauwe websites.
Zeggen dat het niet kan, maar éérst suggereren dat het wel kan.

Het beste antwoord

Met je toevoeging 'waterstof' is er een ander antwoord van toepassing dan hierboven is beschreven. Waterstof wordt in principe niet uit de natuur gehaald maar wordt verkregen uit de ontleding van water. Dat gebeurt door midel van elektrolyse. Zoals de naam al suggereert kost dit dus energie. Héél erg veel energie. Zo veel energie dat het momenteel eigenlijk nog niet interessant is om volledig op waterstof te rijden. De verbranding van waterstof is echter wel erg milieuvriendelijk omdat er na verbranding geen schadelijke gassen ontstaan. Maar zolang wij nog op gas en kolen onszelf voorzien van stroom heeft rijden op waterstof in mijn ogen nog helemaal geen zin.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden

Andere antwoorden (4)

Er zijn auto's die over het water kunnen. Echter zijn dit amfibievoertuigen. Dit zijn auto's die ook kunnen functioneren als een boot.

De reden waarvoor ze waarschijnlijk geen auto's maken die over water kunnen is omdat de snelheid die per land behaald kan worden sneller is dan de snelheid per water.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Oo sorry mijn fout bedoelde als brandstof
Auto's op water kan niet, omdat je uit water geen energie kunt halen. En je hebt energie nodig om rolweerstand en luchtweerstand te overwinnen.
Een auto kan net zo min op water rijden als jij op water kunt leven.
9 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Dank voor reactie maar is het dan wel mogelijk op biobrandstof of zonnenenergie
Reddie
9 jaar geleden
Ja, dat gebeurt al, bijvoorbeeld op bioethanol.
En de elektrische auto rijdt op zonneenergie als je de energie uit zonnepanelen haalt.
Reddie
9 jaar geleden
En windenergie is ook zonneenergie.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Hoezo je kan uit water geen energie halen? nl.wikipedia.org/wiki/Waterkrachtcentrale
Erna55
9 jaar geleden
Je kunt een stoommachine maken. Echter, dan heb je kolen nodig voor de brandstof.
De waterkrachtcentrale werkt op hoogteverschil. Zo kun je wel energie opwekken. Maar hoe wil je daarmee een auto laten lopen ?
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Niet want onrendabel, tenminste als je een waterkrachtcentrale aan boord van je auto zou moeten hebben.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Ook zonder de elektratussenstap
Als brandstof gaat niet zo eenvoudig worden. Water is al een verbrandingsproduct en ook kernfusie zal niet zo eenvoudig zijn. Als brandstof is dus uitgesloten.

Je zou dus moeten gebruik maken van de potentiële energie van het water om een voertuig in beweging te krijgen. Dat is niet alleen erg onrendabel, je zou er bovendien niet ver mee komen en de straten zouden er nat en gevaarlijk bijliggen. En wanneer er weer water in de auto gepompt moet worden kost dat natuurlijk ook weer energie en t.o.v. die energie is naft dus véél rendabeler.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Een auto rechtstreeks op water als brandstof laten rijden kan niet, water brand namelijk niet. Van water kan je wel stoom maken, maar dat bedoel je waarschijnlijk niet ik denk dat je rijden op waterstof bedoeld.

Waterstof is een brandstof die zeer heftig brand en als restproduct zuiver water achter laat. Dat klinkt ideaal.
Toch heeft waterstof ook een groot nadeel: juist vanwege zijn brandbaarheid. Het is namelijk een stof die nogal snel en vooral ook heel heftig ontploft ! Het is dus een gevaarlijk goedje om bij je te hebben wanneer je onverhoopt in een ongeluk verzeild raakt. Om die redenen is het niet veilig om met waterstof de weg op te gaan.

Er zijn een aantal pogingen gedaan om dat waterstof zodanig te verpakken of chemisch te binden zodat het gevaar terug gedrongen wordt. Maar dit gaat ten koste van de efficiëntie. Hierdoor verliest waterstof een groot deel van zijn aantrekkelijkheid.

Daar bovenop komt nog dat waterstof (nog) niet algemeen in gebruik is. De techniek is daarom nog duur en er zijn weinig plaatsen waar getankt kan worden. Doordat het duur is wordt de brandstof niet populair en omdat het zo weinig populair is blijft het duur.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Zolang de accijns op de benzine hoog blijft, zullen er geen auto's op water rijden (zei men vroeger op het Shell Lab).