Wat zijn de nadelen van windenergie?

Er zijn meerdere voordelen op te noemen, maar zitten er ook nadelen aan?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
in: Milieu
2.9K

Het beste antwoord

Ik ben een voorstander van groene energie, maar:
- de productie van een windmolen levert meer milieuschade op dan hij gedurende z'n hele levensduur kan goedmaken;
- de prijs per kilowatt uur is waanzinnig
- ze bederven het landschap
- ze veroorzaken geluidsoverlast
- ze richten een slachting aan onder vogels
- er gebeuren nogal wat ongelukken mee (zie bron).

Zonnecentrales zijn een veel beter alternatief, maar ook nog erg duur.

Toegevoegd na 2 minuten:
En doordat het niet altijd waait is de productie van stroom niet constant.

Toegevoegd na 9 minuten:
Windturbine crash:
http://www.youtube.com/watch?v=CqEccgR0q-o&feature=related
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (10)

Dat het moet waaien, vogels vermoord en lelijk is.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Vaak genoemde nadelen:
Hoge investeringskosten voor de opwekking (het plaatsen van de windmolenparken).
Horizonvervuiling (veel mensen vinden windmolens lelijk).
Gevaar voor vogels die in de rotor vliegen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Windenergie kent alleen maal nadelen. het werkt alleen omdat de overheid het zwaar subsidueert (50 miljard over de aankomen 10 jaar). Daar heb je dus ook 9 kerncentrales voor en houdt je nog geld over. En wel een stabiele stroomaanvoer, iets wat windenergie niet kan leveren.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
omdat de wind lang niet altijd waait, moet er voldoende traditionele elektriciteitsopwekking zijn om de capaciteit stabiel te houden.
ander nadeel is dat vogels zich aan gort vliegen tegen de molens.
verder geven ze geluidsoverlast en horizonvervuiling.
14 jaar geleden
Op dit moment is een groot nadeel,dat er meer geld in moet dan dat het oplevert.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Éen groot nadeel : je kunt nooit van tevoren voorstellen/vaststellen, hoeveel wind er precies zal zijn, dus het zou moeilijk plannen (op lange termijn) kunnen zijn.
Als je bijv. uit de eb/vloed-bewegingen van de zee energie opwekt, zal dat iets makkelijker gaan, al zullen ook daar de getijden kunnen verschillen.

En een nadeel vind ik, al geef ik mezelf daarvoor regelmatig op m'n kop, omdat je nou eenmaal niet alles kunt hebben, dat ik die enorme windmolens niet echt fraai vind.
Midden op zee, prima, langs de snelweg óók niet zo erg, maar als je door bijv. de Welshe bergen rijdt, en bovenop hele rijen windmolens ziet staan, in dat eeuwenoude landschap, dan vind ik dat gewoon jammer.

Ik wéét, dat het moet, en het is beter dan onze fossiele energiebronnen genadeloos uit te putten, of de laatste stukjes wildernis op onze planeet (Alaska!!) tot oliewingebied te verdoemen.
Maar ik vind ze erg 'dominant aanwezig' in het landschap.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Windmolens hebben geen voordelen, alleen maar nadelen. Alles staat op deze site:

http://www.wind-energie-halkema.org/index.html
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Het moet waaien, het is gevaarlijk voor de vogels en sommige mensen vinden het er niet mooi uit zien
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ze zijn in tegenstelling tot wat beweert word niet co² neutraal omdat er bij de produktie heel veel co² gebruikt word,ze leveren dan stroom wanneer er het minst nodig is en geen wanneer er veel nodig is en dat is niet te reguleren, ze kosten een godsvermogen aan subsidies kortom voordelen 0 nadelen een heleboel .
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
De windmolens geven geluidsoverlast : als zij in werking zijn dan beginnen zij te zoemen .