Over 50 jaar is de olie op. Hoe moeten we dan nog CO2 maken?

Het broeikaseffect wordt hoofdzakelijk veroorzaakt door het verbranden van olie. Over 50 jaar zijn de huidige bronnen op en de bronnen die dan nog over zijn, zijn veel duurder om te winnen. Bovendien wordt duurzame energie steeds goedkoper, dus als je het zo bekijkt komt er tussen nu en 50 jaar een moment waarop het commercieel aantrekkelijk wordt om geheel op duurzame energie over te stappen. Waarom ben ik de enige die dit argument aanvoert? Zit er een addertje onder het gras?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
in: Milieu
1.1K

Antwoorden (7)

We kunnen altijd nog kolen gaan verstoken. Dat geeft nog meer CO2.
En ook verbranding van aardgas brengt CO2, de verbranding van hout ook, etc. En de CO2 die in de atmosfeer zit, kan weer worden omgezet in plantengroei. En dat brengt ons weer hout.
En dan: veeteelt bezorgt ons flinke hoeveelheden CO2.

Maak je geen zorgen, voorlopig kunnen we nog voldoende CO2 produceren.
14 jaar geleden
Als eerste: De aanhef in je koptekst: "over 50 jaar is de olie op" klopt niet maar je zet het in je tekst al recht. Misschien moeilijker winbaar is inderdaad beter geformuleerd. Er is nog zo veel winbaar, denk aan bevroren methaangas, oliehoudend zand en deepwater oilfields. Alternatieve bronnen zullen meer en meer rendabel worden door verbeterde technologiën maar dat het gebruiken van fossiele brandstof helemaal vervangen gaat worden is mijns inziens nog hele verre toekomst muziek!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Elk mens ademt per persoon per dag zo’n 750 gram CO2 uit. CO2 zal dus altijd geproduceerd worden ( ook door andere levende wezens).
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ja, kunst. Maar dat heeft niets met het broeikasteffect of met energieproductie te maken. Het is de natuurlijke CO2-kringloop waar planten tegenover staan, die 'onze' koolzuur weer inademen.
Even op wikipedia gezocht:

Er zijn 6 processen waarbij CO2 voor de industrie wordt gewonnen:

1) uit verbranding van fossiele brandstoffen en biomassa;
2) afvalproduct van waterstof productie;
3) vergisting van suikers voor ethanol productie;
4) verwering van kalksteen en de productie van pure kalk (betonproductie);
5) afvalproduct van de productie van natriumfosfaat;
6) uit natuurlijk bronnen zoals bronnen in de natuur.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Klopt helemaal, over 50 jaar is de olie op... Maar waarom moeten we CO2 maken? Dat is toch niet nodig, dan koelt de aarde weer heel snel af en dan hebben we juist meer warmte (lees brandstof) nodig, zegt het addertje onder het kunstgras...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Jouw gedachtengang is logisch en bekend, maar we hebben er nu niet veel aan. Als we over 50 jaar pas minder fossiele brandstoffen gaan verbranden, is het waarschijnlijk al veel te laat om een klimaatramp te voorkomen. Het addertje is dat we NU, en dus vrijwillig, de olie moeten laten staan.
Eergisteren, eigenlijk.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Als we vroeg genoeg overgaan op alternatieve energie-opwekking is er in feite niets aan de hand. Duurzaamheid is op d'n duur niet alleen goed voor de toekomst, maar ook voor de portefeuille van de consument. De opwekking van groene energie kan op talloze manieren gebeuren, dus waarschijnlijk gaat de 'peak oil' niet voor grote problemen zorgen.

En het zal economisch enorme verandering teweeg brengen. Wat gaat het Westen bijvoorbeeld doen wanneer zij niet meer afhankelijk is van de oliebronnen in het Midden-Oosten? Het zal mij benieuwen. Eén ding staat in elk geval vast: de wereld zal een reeks enorme veranderingen doorstaan en het wordt erg spannend hoe dat allemaal gaat verlopen.